2009/003

Rapport

Verzoeker woont in Noorwegen. Hij klaagt erover dat Nederlanders tijdens bezoeken aan het Nederlandse consulaat te Bergen (Noorwegen), niet in de Nederlandse taal te woord worden gestaan door de medewerkers van dat consulaat.

De klacht betreft een consulaat, geleid door een Honorair consul. Honorair consuls zijn meestal lokale onderdanen. Volgens de minister van Buitenlandse Zaken is ruim een derde van de honorair consuls die in de wereld voor een Nederlands consulaat werken de Nederlandse taal machtig.

Correcte bejegening: dit brengt met zich mee dat de Nederlandse burger die zich tot het Nederlandse consulaat wendt mag verwachten dat hij in het Nederlands te woord wordt gestaan.

De Nationale ombudsman heeft er, gezien het grote aantal consulaten begrip voor dat niet op elk consulaat permanent iemand beschikbaar is die Nederlands spreekt, maar vindt het belangrijk dat de mogelijkheid bestaat om een tolk in te schakelen.

De klacht is in zijn algemeenheid niet gegrond, de gedraging is behoorlijk.

Instantie: Nederlandse Consulaat te Bergen (Noorwegen)

Klacht:

Tijdens bezoeken aan het Nederlands Consulaat worden Nederlanders niet in het Nederlands te woord gestaan.

Oordeel:

Niet gegrond