Gemeente Tilburg stelt zich betrokken en oplossingsgericht op na meldingen bomenoverlast

Rapport

Een man klaagt erover dat de gemeente Tilburg onvoldoende actie onderneemt na zijn meldingen van boomoverlast. Hij voelt zich door de gemeente niet serieus genomen en komt er met de gemeente niet uit. Daarom vraagt hij de Nationale ombudsman naar zijn klacht te kijken.

De ombudsman onderzoekt de klacht en bekijkt of de gemeente zich na ontvangst van de meldingen van de man oplossingsgericht en betrokken heeft opgesteld. Dat bekijkt hij aan de hand van de uitgangspunten in zijn Bomenwijzer. In het licht van deze uitgangspunten, brengt het vereiste van redelijkheid mee dat de gemeente zich betrokken en oplossingsgericht opstelt bij meldingen en/of klachten over bomenoverlast. Dat houdt in dat de gemeente bij voorkeur de situatie ter plaatse bekijkt en mogelijke oplossingen bespreekt met de burger die overlast ervaart.

Er wordt hierbij een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de meerwaarde van de boom voor natuur en milieu, gezondheid, welzijn en leefbaarheid in de gemeente. En de mate van overlast die de boom geeft. Het uitgangspunt is daarbij het bomenbeleid van de gemeente.

De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente veel aandacht heeft gehad voor de klachten van de man. En dat zij heeft uitgelegd wat zij wel en niet voor hem kan betekenen. Ook vindt de ombudsman dat de gemeente zich betrokken en oplossingsgericht heeft opgesteld. Daarom is de klacht niet gegrond.