Regelmatig krijgt de Nationale ombudsman klachten van mensen die overlast of schade door een boom hebben. Vaak loopt het contact tussen hen en de gemeente niet goed. De ombudsman heeft daarom een bomenwijzer uitgebracht. Daarin ziet u wat u kunt doen met uw klacht over een boom, wat u van uw gemeente mag verwachten en wat van de Nationale ombudsman.
Wat mag u verwachten van de gemeente
De ombudsman ziet dat gemeenten vrij vlot naar een (juridische) procedure grijpen, terwijl mensen blijven zitten met hun probleem of vragen. Hij heeft met een aantal gemeenten gesproken over hun omgang met meldingen en klachten over bomen. Zij herkennen de aandachtspunten die de ombudsman ziet voor hen:
- Zorg voor persoonlijk contact en aanpak: gemeenten moeten persoonlijk contact zoeken met de betrokkene om na te gaan wat het probleem precies is. Bij voorkeur bekijkt de gemeente de situatie ter plaatse en bespreekt de opties. Uitgangspunt hierbij is het bomenbeleid van de gemeente.
- Bied oplossingen aan en kom afspraken na: zorg voor een duidelijke toelichting over de werkwijze. Geef aan wat de mogelijkheden zijn, kom toezeggingen na en zorg voor een snelle behandeling van de klacht of melding.
- Communiceer helder
- Informeer op tijd
Dit leidt tot meer begrip bij mensen en voorkomt dat de situatie escaleert.
Rol van de ombudsman
Bent u niet tevreden over hoe de gemeente met uw melding of klacht over bomen omgegaan is? Dan kunt u bij de Nationale ombudsman terecht. De ombudsman kijkt dan naar hoe het contact tussen u en de gemeente verlopen is: hoe is de gemeente omgegaan met uw probleem? Is er voldoende naar u geluisterd, bekeken wat de situatie is en duidelijk gemaakt wat wel en niet kan? Zijn alternatieven besproken? De Nationale ombudsman kan uitdrukkelijk niets zeggen over het besluit van een gemeente een boom wel/niet te snoeien of kappen. Onderstaande zaken illustreren de rol van de ombudsman. Waar mogelijk maakt de ombudsman bij de beoordeling gebruik van de Bomenwijzer.
- Meerdere meldingen bomenoverlast: Een man vindt dat zijn gemeente te weinig actie onderneemt na zijn meldingen van bomenoverlast en klaagt bij de Nationale ombudsman. Met behulp van de bomenwijzer toetst de ombudsman hoe de gemeente heeft gehandeld. De ombudsman vindt dat de gemeente veel aandacht heeft gehad voor de klachten van de man. En ook goed heeft uitgelegd wat ze voor hem kunnen betekenen. Lees het hele rapport hier.
- Overlast van vogels in gemeentelijke boom: Er groeit een gemeentelijke boom boven de parkeerplaats waar een echtpaar vaak parkeert. In deze boom zitten veel vogels. De uitwerpselen van de vogels vervuilen de auto van het echtpaar. Daarom vragen ze de gemeente de boom te snoeien. Als de gemeente dit niet doet, dienen ze een klacht in bij de Nationale ombudsman. De ombudsman beoordeelt de klacht met behulp van de Bomenwijzer en concludeert dat de gemeente een zorgvuldige afweging heeft gemaakt tussen de overlast die het echtpaar ervaart en de meerwaarde van de boom. De volledige samenvatting leest u hier.
- Overlast door bomen van de gemeente; Een man heeft enkele jaren last van een aantal grote bomen naast zijn huis. De bomen zijn van de gemeente. Hij heeft hierover regelmatig contact met de gemeente, maar dient op een gegeven moment een klacht in, omdat hij zich niet serieus genomen voelt. Uiteindelijk komt meneer ook bij de Nationale ombudsman terecht. De ombudsman oordeelt, met behulp van de Bomenwijzer, dat de gemeente de meneer beter had kunnen helpen. Onder andere door een bezoek op locatie en persoonlijk contact. Lees het hele rapport hier.