Burgers die steun vragen bij het Tijdelijk Noodfonds Energie kunnen dat alleen doen met een DigiD-account. Dat is een probleem voor de 2,6 miljoen mensen die digitaal niet vaardig genoeg zijn om zelf een aanvraag te doen bij het Noodfonds.
Ook zijn er 273.000 mensen onder bewind gesteld. Zij mogen zelf geen aanvraag doen en zijn daarvoor afhankelijk van gemachtigden of wettelijk vertegenwoordigers. Doordat er geen goede digitale machtigingsvoorziening is, zijn gemachtigden en wettelijk vertegenwoordigers veel tijd kwijt om een aanvraag te doen bij het Noodfonds en soms is het onmogelijk. De Nationale ombudsman vindt dat burgers in de toekomst ook zonder DigiD een aanvraag moeten kunnen doen bij het Noodfonds.
Het Noodfonds is in het leven geroepen om huishoudens met een laag inkomen tegemoet te komen in de kosten van hun energierekening. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: "Dat is een heel goed initiatief. Maar als dat alleen kan met een DigiD-account en ook machtigen lastig is omdat er geen goede digitale machtingsvoorziening is, sluiten we een grote groep burgers uit. De kans is groot dat mensen die de regeling het hardst nodig hebben buiten de boot vallen".
Oproep aan minister Schouten voor Armoedebeleid
In een brief aan minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen vraagt de ombudsman om het mogelijk te maken dat burgers in de toekomst ook zonder DigiD een aanvraag kunnen doen. Reinier van Zutphen: "De overheid moet voor eens en altijd zorgen dat iedere burger toegang heeft tot de diensten en hulp van de overheid. Burgers moeten kunnen kiezen of ze op papier of digitaal zaken willen doen. Ook moet persoonlijk contact, bijvoorbeeld via de telefoon of balie, mogelijk zijn. En de overheid moet nu echt gaan zorgen voor een goede digitale machtigingsvoorziening. Ik roep dat al zeven jaar en het is nog steeds niet goed geregeld. Het is hoogtijd dat de overheid haar belofte nakomt."
Lees meer over de digitale machtingsvoorziening in ons rapport DigiD helpt niet mee.