De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering door zorgkantoren. Hij overhandigt de zorgkantoren een bundel klachten die hij de laatste tijd heeft ontvangen. De ombudsman vraagt de zorgkantoren voor oplossingen te zorgen. Ook opent de ombudsman een meldpunt op zijn website waar burgers hun ervaringen met zorgkantoren kunnen melden.
Brenninkmeijer signaleert dat de dienstbaarheid van zorgkantoren te wensen overlaat. Hij zegt daarover: 'de werkwijze van zorgkantoren kan iemand tot wanhoop drijven. De beschikkingen zijn onduidelijk en mensen voelen zich niet behoorlijk behandeld.' Hij heeft de zorgkantoren een klachtboek overhandigd waarin hij twintig gevallen heeft beschreven. Om een vollediger beeld te krijgen van de aard en omvang van de problematiek heeft hij een meldpunt op zijn website geopend waar burgers hun positieve en negatieve ervaringen met een zorgkantoor kunnen melden. Het onderzoek wordt rond de zomer afgerond.
Private uitvoering van publieke taken
De 32 regionale zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ. Ze worden aangestuurd door negen zorgverzekeraars. Brenninkmeijer: 'De private zorgverzekeraars moeten bij de uitvoering van deze publieke taak aandacht hebben voor behoorlijke taakuitoefening. Dat gebeurt in een aantal gevallen onvoldoende. Als er iets fout gaat in de ingewikkelde uitvoering, kost het de burger veel tijd en energie om de fout op te lossen of duidelijkheid te krijgen. En die mensen hebben vaak wel iets anders aan hun hoofd.’
Zorgkantoren voeren AWBZ uit
De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is een volksverzekering en vergoedt een aantal kosten van langdurige zorg. De AWBZ-gerechtigden hebben met het zorgkantoor te maken voor de toekenning van het persoonsgebonden budget (pgb), de uitkering van bedragen, de verrekening van sommige eigen bijdragen en de verantwoording van de besteding van het pgb. Verder koopt het zorgkantoor passende zorg in bij diverse zorgaanbieders voor de zorg in natura.