De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, is een project gestart samen met drie Bureaus Jeugdzorg om de kwaliteit van hun klachtbehandeling te verbeteren. Mensen die met Jeugdzorg te maken hebben moeten goed gehoor vinden voor hun klachten. Op dit moment verloopt de klachtbehandeling bij de Bureaus heel verschillend. Het mag niet afhankelijk zijn van de provincie waar iemand woont, hoe zijn klacht wordt behandeld.
De contacten tussen ouders en kinderen en de Bureaus Jeugdzorg zijn vaak niet gemakkelijk. Daarom is het belangrijk dat voldoende aandacht aan de kwaliteit van die contacten wordt besteed. Klachtrecht is een goed middel om voeling te houden met de tevredenheid over de kwaliteit van de contacten. De Nationale ombudsman ontvangt regelmatig klachten over de vijftien Bureaus Jeugdzorg in Nederland en drie landelijk werkende instellingen. Uit deze klachten blijkt dat de klachtbehandeling per bureau verschillend verloopt. Dit verschil kan bijvoorbeeld zitten in de onderwerpen waarover geklaagd kan worden, wie de klacht kan indienen of de manier waarop een klacht wordt behandeld.
Doel: optimale klachtbehandeling
De ombudsman gaat samen met drie Bureaus Jeugdzorg verkennen hoe de klachtbehandeling nu geregeld is. Het onderzoek heeft alleen betrekking op deze drie Bureaus. Doel van het project is om met de Bureaus Jeugdzorg vast te stellen wat bij klachtbehandeling van de Bureaus minimaal verwacht mag worden en hoe klachten op een behoorlijke manier behandeld kunnen worden. Daarnaast komt aan de orde hoe de Bureaus Jeugdzorg het beste kunnen leren van klachten die ze ontvangen en hoe zij hun klachten meer op eenzelfde manier kunnen behandelen. Het streven is dat de resultaten bijdragen aan een verbetering van de klachtbehandeling bij alle Bureaus Jeugdzorg.