Ceryl (niet de echte naam) heeft een samenwerkingsverband met drie andere mensen. Zij wonen allemaal in het buitenland. Daarom doet Ceryl namens iedereen de btw-aangifte in Nederland. Dit deed hij de afgelopen jaren via het ondernemersportaal van de Belastingdienst. Maar dit portaal is gesloten per 1 juli 2024. Toen Ceryl begin dit jaar hoorde dat het portaal zou gaan sluiten, probeerde hij uit te zoeken hoe hij dan aangifte moet doen.
Problemen met e-herkenning
Een manier om aangifte te doen is via e-herkenning. Een soort DigiD voor bedrijven. Maar het lukt Ceryl niet om de e-herkenning te gebruiken. Het btw-nummer staat namelijk op naam van het samenwerkingsverband en de e-herkenning moet je aanvragen op persoon. En daar moet administratief nog het een en ander geregeld worden. Zijn moeder, die al een tijd geleden overleden is, staat nog in het systeem genoteerd als contactpersoon. Hier moeten de gegevens van Ceryl voor in de plaats komen. Maar het contact daarover met de Belastingdienst loopt stroef.
Vastgelopen
Ceryl blijft contact zoeken met de Belastingdienst en belt ze regelmatig. Hij vindt het lastig dat er dan gesproken wordt over oplossingen, maar dat de Belastingdienst dit niet schriftelijk aan hem wil bevestigen. Er gaan een aantal weken voorbij. In de tussentijd is er niks veranderd aan de situatie. Ceryl belt opnieuw met de Belastingdienst en legt zijn situatie opnieuw uit. Ceryl voelt dat hij vastloopt.
Niet op tijd
Ceryl heeft haast en wil graag een oplossing, want het portaal gaat sluiten. En Ceryl is bang dat hij straks niet op tijd btw-aangifte kan doen. Als je niet op tijd aangifte doet, kan je een boete krijgen. Dat wil Ceryl natuurlijk voorkomen.
Hij belt naar de Nationale ombudsman en legt zijn probleem uit aan onze collega Marga (niet de echte naam). Zij besluit Ceryls klacht voor te leggen aan de Belastingdienst en vraagt om met een oplossing te komen. Het duurt weer een tijdje, maar nu krijgt Ceryl wel een reactie. Hij krijgt een uitgebreide brief van de Belastingdienst.
Duidelijke communicatie
In de brief geeft de Belastingdienst verschillende opties over hoe Ceryl zijn btw-aangifte kan doen. Dat is fijn. Ceryl kan verder en uiteindelijk op tijd zijn btw-aangifte doen.
Ik vind dat de Belastingdienst Ceryl sneller en voortvarender te hulp had kunnen schieten. En het was voor Ceryl prettiger geweest om de afspraken en oplossingen ook eerder al schriftelijk te ontvangen. Dat had voor meer duidelijkheid en een soepelere communicatie geleid.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van zaterdag 14 september.