Na een huwelijk van 30 jaar gaan Achmed (niet de echte naam) en zijn vrouw scheiden. Ze wonen al een tijdje apart van elkaar. Er moet nu van alles geregeld worden. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
De scheiding verliep helaas moeilijk. Omdat Achmed en zijn vrouw niet meer goed met elkaar konden praten, hebben ze gebruik gemaakt van een mediator. Die heeft hen geholpen om afspraken te maken over de verdeling van spullen, het huis en alimentatie. Maar ook moet Achmed in zijn geval een aantal overheidsinstanties informeren over de scheiding zoals de Dienst Toeslagen en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
AOW-uitkering
Omdat Achmed gepensioneerd is, krijgt hij een AOW-uitkering. Hij neemt contact op met SVB. Dit is de overheidsinstantie die in Nederland onder andere de AOW-uitkeringen regelt. Hij geeft door dat hij vanaf nu recht heeft op een AOW-uitkering voor alleenstaanden. Deze uitkering is hoger omdat je alle kosten voor bijvoorbeeld wonen, eten en zorg alleen moet betalen. Achmed hoort niks van de SVB. Is het nou geregeld? Hij neemt meerdere keren contact op met de SVB om te vragen of de informatie verwerkt is. De medewerker van de SVB vertelt hem dat de SVB contact met hem opneemt als het geregeld is. Dat gebeurt maar niet. Zelfs als Achmed een klacht indient over het feit dat het allemaal wel heel lang duurt om alles te regelen, hoort hij niets van de SVB.
Contact met de SVB
Teleurgesteld vult Achmed een klachtenformulier in op de website van de Nationale ombudsman. Medewerker Eveline luistert naar zijn verhaal. Dan stuurt ze een e-mail naar onze contactpersoon bij de SVB met de vraag of ze naar de klacht van Achmed willen kijken om te zien of er een oplossing mogelijk is. Al snel laat de contactpersoon van de SVB ons weten dat ze contact hebben opgenomen met Achmed. Ze zorgen ervoor dat de wijziging met terugwerkende kracht wordt toegepast zodat Achmed de juiste AOW-uitkering ontvangt. Uit dat gesprek blijkt ook dat Achmed misschien al eerder recht had op een alleenstaanden AOW-uitkering. Dit omdat hij en zijn vrouw al een tijdje niet meer in hetzelfde huis wonen. Dat gaat de SVB uitzoeken voor hem. Achmed kan het geld goed gebruiken nu hij alles alleen moet betalen.
Zo snel mogelijk
Ik ben blij dat de SVB alsnog met Achmed meedenkt maar dat had natuurlijk eerder gemoeten. Burgers hebben namelijk recht op een overheid die naar hen luistert en zijn best doet de burger zo snel mogelijk te helpen.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van zaterdag 26 oktober.