Amir (niet de echte naam) wordt verdacht van het vervalsen van facturen. Hij zou met dat geld onder andere een stofzuiger, wekker, blender en twee dure horloges hebben gekocht. Daarom wordt hij aangehouden en worden deze spullen in beslag genomen. De manier waarop dat is gebeurd en het vervolg daarvan verdienen volgens Amir zeker niet de schoonheidsprijs.
Amir is het niet eens met het beslag op zijn spullen en hij dient daarover samen met zijn advocaat een klacht in bij de rechtbank. Een week voordat zijn klacht zou worden behandeld, zou zijn advocaat zijn gebeld door het OM met de mededeling dat er geen bezwaar is tegen het teruggeven van de horloges aan Amir. De advocaat besluit daarom de klacht van Amir in te trekken. Inmiddels is ook bekend dat zijn zaak is 'geseponeerd', oftewel het OM heeft besloten om hem niet te vervolgen voor oplichting. Er gaan vervolgens maanden voorbij, maar Amir heeft nog steeds zijn horloges niet terug. Aanleiding om toch maar weer een klacht in te dienen. Tijdens de behandeling van deze klacht laat het OM aan de rechtbank weten dat de horloges terug kunnen. En ook de rechtbank beslist uiteindelijk: de horloges moeten terug naar Amir.
De opluchting bij Amir is maar voor korte duur. Van de dienst Domeinen Roerende Zaken (DRZ) krijgt hij namelijk te horen dat de horloges al verkocht zijn! Hoe kan dat in hemelsnaam? Amir is woedend en trekt samen met zijn advocaat bij ons aan de bel. Wij onderzoeken de zaak en stellen vragen aan het OM en de minister van Veiligheid en Justitie. Hieruit blijkt onder andere dat er onvoldoende samenwerking heeft plaatsgevonden tussen de verschillende instanties. Vast staat dat het OM geen problemen had met teruggave van de in beslag genomen voorwerpen. Het verbaast ons daarom zeer dat het OM daarna niets heeft gedaan om te voorkomen dat de horloges verkocht zouden worden, nog voordat de rechtbank daarover een definitieve beslissing heeft genomen.
Van een betrouwbare overheid mag je verwachten dat zij doet wat zij zegt. In het verhaal van Amir zijn door het OM valse verwachtingen gewekt. Amir heeft uiteindelijk wel een vergoeding ontvangen. Maar zijn horloges krijgt hij natuurlijk niet meer terug. Wij ontvangen regelmatig klachten over de gang van zaken bij inbeslagname van voorwerpen. Daarom zijn wij een breder onderzoek gestart naar dit onderwerp, de resultaten daarvan hopen wij in de zomer te kunnen presenteren.