10 jaar Veteranenombudsman en Veteranenwet

Veteranen verdienen erkenning, waardering en zorg

Op deze pagina

    Interview

    In de Veteranenwet is vastgesteld dat veteranen recht hebben op erkenning en waardering voor het werk dat zij hebben gedaan. Dit jaar is het precies tien jaar geleden dat deze wet van kracht ging. Sindsdien kunnen veteranen bij de Veteranenombudsman terecht als zij een probleem hebben met de overheid. Reinier van Zutphen blikt terug op tien jaar Veteranenombudsman en vertelt over het belang van zijn werk.

    Veteranenombudsman Reinier van Zutphen

    Reinier: "Militairen doen net als ieder ander gewoon hun werk, maar uiteindelijk leggen zij hiervoor wel hun leven in de waagschaal. Daar mag iets tegenover staan. Daarom is het belangrijk dat zij ook als veteraan de zorg ontvangen die ze nodig hebben."

    "Voordat de Veteranenombudsman ontstond, konden veteranen al terecht bij de Nationale ombudsman. Bijvoorbeeld als ze een probleem hadden met Defensie of een klacht hadden over hun uitkering. Maar tien jaar geleden nam de Tweede Kamer het initiatief om de erkenning, waardering en zorg voor veteranen beter te regelen. Zo werd de inspecteur-generaal der krijgsmacht ook inspecteur der veteranen, en kwam er naast de Nationale ombudsman ook de Veteranenombudsman. Met een specialistisch team van collega's helpen wij sindsdien veteranen nog beter op weg."

    De komende jaren

    "De komende jaren blijven wij ons richten op gemeenten. Vorig jaar brachten wij ons onderzoek 'Gemeente, ken uw veteraan' uit. Daarin zagen we dat veel veteranen zich niet gezien en gehoord voelen door hun gemeente. Wij adviseerden gemeenten om hun kennis over veteranen en de Veteranenwet te verbeteren en ervoor te zorgen dat deze kennis een plek krijgt in de organisatie. Veteranenzorg zit namelijk niet alleen in 'Den Haag', maar juist op de plek waar de veteraan woont en thuis is. Daar moet aandacht zijn voor de bijzondere zorg die ze verdienen."

    "Wanneer een veteraan hulp nodig heeft, wordt hij of zij vaak geholpen en ondersteund door een naaste, zoals een partner, familielid of ouders. Het is belangrijk dat zij ook ondersteund worden, zodat zij de juiste hulp kunnen bieden. Wij willen graag weten wat de relaties van veteranen nodig hebben en of de overheid hen op de juiste manier helpt. Daarom doen we dit jaar ook onderzoek naar de ondersteuning die relaties van veteranen krijgen."

    Lopende onderzoeken van de Veteranenombudsman

    De Veteranenombudsman doet op dit moment twee onderzoeken. 

    1. Onderzoek naar ondersteuning van relaties

      Veel veteranen worden geholpen door een naaste. Het is belangrijk dat zij genoeg ondersteuning ontvangen, zodat zij de juiste hulp aan veteranen kunnen bieden. De ombudsman onderzoekt wat de relaties van veteranen nodig hebben. En of de overheid hen op de juiste manier ondersteund worden. 

    2. Onderzoek naar de behandelduur van schadeclaims    

      Ondanks eerdere aanbevelingen van de Veteranenombudsman, duurt het nog altijd te lang voordat veteranen een schadevergoeding krijgen. Daarom doet de Veteranenombudsman opnieuw een onderzoek. De ombudsman wil weten of zijn eerdere aanbevelingen en de toezeggingen van Defensie zijn opgevolgd. En wat veteranen hier in de praktijk van merken.

    Bijzonder kameraadschap

    "Naast de verschillende onderzoeken is het als Veteranenombudsman ook bijzonder om de verschillende veteranen te ontmoeten en met hen te mogen spreken. Wat me uit die gesprekken vooral bijblijft, is de kameraadschap tussen militairen en veteranen. Dat merk ik bijvoorbeeld als ik op bezoek ben bij een veteraneninloophuis of een ontmoetingscentrum. Of je nu in Korea, Mali of Afghanistan veteraan bent geworden: de veteranen hebben allemaal een vanzelfsprekend begrip voor elkaar, omdat ze vaak hetzelfde hebben doorgemaakt. Daardoor kunnen ze elkaar ook goed helpen."

    "In de klachten of vragen die wij binnenkrijgen, zien we de zorg voor elkaar en het kameraadschap ook terug. Het is niet altijd de veteraan zelf die een klacht indient, maar ook een mede-veteraan, een medewerker van een inloophuis of een partner. Dat is heel waardevol."

    "Alle veteranen zijn welkom bij ons, en ik hoop dat ze ons weten te vinden. Ook de veteranen die misschien eerder slechte ervaringen hebben opgedaan met de overheid en daardoor het contact mijden, kunnen bij ons terecht. Ik zou dan ook iedereen willen oproepen: help elkaar en vertel het ons als jij een veteraan kent met wie het misschien niet goed gaat. Wij helpen je graag op weg."

     

    Komt u er met een (overheids)instantie niet uit?

    De Veteranenombudsman staat voor u klaar! Een klacht indienen kan via ons online klachtenformulier. Hebt u een klacht, maar kunt u die zelf niet indienen? Iemand anders mag dit ook namens u doen