Een man verzoekt de Belastingdienst/Toeslagen (hierna: Toeslagen) meermalen om duidelijkheid te verschaffen over terugvorderingen van bedragen. Toeslagen erkende dat door hem fouten zijn gemaakt, waardoor bij de man lange tijd onduidelijkheid heeft bestaan over zijn toeslagenschuld.
De Nationale ombudsman oordeelde dat Toeslagen meermalen tekortgeschoten is in het verstrekken van de door de man verzochte duidelijkheid. Als Toeslagen de man eerder beter had geïnformeerd, had de bij de man ontstane onduidelijkheid veel eerder kunnen worden weggenomen. De Nationale ombudsman achtte de klacht hierover dan ook gegrond. De Nationale ombudsman concludeerde dat Toeslagen uiteindelijk op een juiste wijze de klachten over de informatieverstrekking heeft behandeld.
Wat betreft het verzoek om schadevergoeding oordeelde de Nationale ombudsman dat hij een beeld ziet van meer dan incidentele tekortkomingen bij Toeslagen. Daarbij past dat Toeslagen bekijkt of er uit coulance ruimte is voor het maken van een gebaar. Dat deed Toeslagen in dit geval.