Verzoekster is het niet eens met de terugvordering door de Belastingdienst/Toeslagen (hierna: Toeslagen) van kinderopvangtoeslag (KOT). Verzoekster voert aan dat zij bij de Belastingdienst (blauw) had aangevoerd dat sprake zou zijn van fraude bij het betrokken gastouderbureau. Zij werpt de vraag op of dit voldoende is opgepakt. De Nationale ombudsman kon niet achterhalen hoe de communicatie tussen de twee dienstonderdelen van de Belastingdienst is geweest. Daarover kon hij dus geen oordeel geven. Wel werd duidelijk dat de meldingen van verzoekster niet hadden kunnen leiden tot het voorkomen van de terugvorderingen. Ten slotte constateerde de Nationale ombudsman dat de Belastingdienst/Toeslagen in een brief aan verzoekster had meegedeeld de KOT stop te zetten als zij geen Landelijk registratienummer voor de gastouder zou opgeven. Die informatie is niet op een lijn te stellen met het toch doorbetalen van de KOT nadat dit nummer door verzoekster niet werd doorgegeven. Hoewel de Belastingdienst/Toeslagen hiervoor een verklaring geeft, vindt de Nationale ombudsman dat de door Toeslagen aangeboden persoonlijke betalingsregeling daarom passend is.
Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug
Rapportbrief
Instantie: Belastingdienst/Toeslagen
Klacht:
ontvangen kinderopvangtoeslag (KOT) over de jaren 2009 tot en met 2012 teruggevorderd
Oordeel:
Geen oordeel