Gemeente blijft aanspreekbaar bij uitbestede diensten

Rapport

Een jonge man verblijft al zo'n vier jaar bij een zorgaanbieder voor beschermd wonen. Hij en zijn ouders hebben klachten over de kwaliteit van de zorg die daar wordt gegeven. Hierover hebben zij al vaker geklaagd bij de instelling zelf.

Als de situatie maar niet verbetert, gaan ouders met hun klachten naar de gemeente Winterswijk. Want de gemeente heeft een contract met deze zorgaanbieder om gemeentelijke taken te laten uitvoeren. 
Bij de gemeente Winterswijk verloopt de klachtbehandeling nogal stroef. Ouders worden telkens weer naar een ander loket verwezen met hun onvrede.

Instantie:

Klacht:

Omdat ouders vinden dat de gemeente niet voldoende doet aan hun klachten, klagen zij hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman onderzoekt wat de ouders hadden mogen verwachten van de gemeente naar aanleiding van hun klachten.

Volgens de ombudsman blijven gemeenten aanspreekbaar voor hun burgers. Ook als zij de uitvoering van hun taken hebben uitbesteed of overgedragen. Ouders waren met hun klachten over de zorgaanbieder dus aan het juiste adres bij de gemeente.

De ombudsman constateert dat de familie vaak van het kastje naar de muur is gestuurd. Ook was er veel onduidelijkheid over wie binnen de regio de klacht moest oppakken. En lagen de verwachtingen hierover bij ouders en de gemeente nogal uit elkaar.

Burgers hebben recht op een voortvarende behandeling en een concrete beslissing en afronding van hun klacht. Dit is bij deze familie niet gebeurd. De ombudsman vindt dat de klachtbehandeling in deze zaak bij de gemeente Winterswijk niet behoorlijk is geweest. 

Oordeel:

Gegrond