De meerderjarige zoon van verzoeker is slachtoffer geworden van een steekincident. Verzoeker diende op 15 januari 2019 een klacht in bij het Openbaar Ministerie (OM) over de gang van zaken rondom de strafzaak tegen de dader. Volgens de hoofdofficier van justitie was er geen sprake van een klacht die volgens de Awb behandeld diende te worden. De klacht ging volgens het OM over de wijze waarop de zoon van verzoeker was bejegend door het OM. Verzoeker, als vader, zou daarover niet kunnen klagen, aldus het OM. De hoofdofficier ging wel inhoudelijk op verzoekers klachten in. Verzoeker was niet tevreden met de reactie van de hoofdofficier van justitie en vroeg de Nationale ombudsman een onderzoek in te stellen. De Nationale ombudsman startte een onderzoek naar de wijze van klachtbehandeling bij het OM. OordeelDe ombudsman benadrukt in zijn rapport dat volgens de wet iedereen mag klagen. Volgens artikel 9:1 Awb kan ook een ander (de derde) dan degene jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden (de benadeelde), klagen. Verzoeker is in dit geval een derde die klaagt. Zijn klacht had op een behoorlijke manier afgehandeld moeten worden. De ombudsman acht de klacht over het niet opnemen van persoonlijk contact gegrond. Ook de klacht over de opmerking in de klachtafhandelingsbrief aan verzoeker acht de ombudsman gegrond. De ombudsman acht de klacht over het niet leren van verzoekers klachten eveneens gegrond. De Nationale ombudsman beveelt de minister van Justitie en Veiligheid aan binnen het OM te waarborgen dat bij klachten van (familieleden van) slachtoffers van een misdrijf persoonlijk contact met de klager plaatsvindt. |
2020/025 Een onderzoek naar de klachtbehandeling bij het Openbaar Ministerie
2020/025
Instantie:
Klacht:
Verzoeker klaagt over de wijze waarop het OM zijn klacht van 15 januari 2019 heeft behandeld. Met name klaagt verzoeker erover dat het OM:
- geen persoonlijk contact met hem heeft opgenomen om hem zijn verhaal te laten doen;
- in de reactie van 15 februari 2019 de passage heeft opgenomen dat zijn zoon "volwassen is en heel goed in staat zelf het woord te voeren";
- niet van zijn klacht heeft geleerd.
Oordeel:
Gegrond