2020/005 Een onderzoek naar het handelen van het OM tijdens en rondom een strafproces

Rapport

Verzoeker is na jarenlang procederen door het OM vrijgesproken door de rechter. Deze jaren hebben een enorme impact op zijn leven en dat van zijn gezin gehad. Hij heeft hierover geklaagd bij het OM. Het OM erkende dat één en ander niet goed is gegaan, maar heeft zijn klacht inhoudelijk niet behandeld. Verzoeker vroeg hierna de ombudsman zijn klacht te onderzoeken. De ombudsman heeft de klacht van verzoeker aan zijn behoorlijkheidsnormen getoetst en uit eigen beweging een onderzoek ingesteld naar de klachtbehandeling.
De ombudsman vindt het belangrijk dat klachten professioneel worden behandeld. De ombudsman acht de klachtbehandeling door het OM niet behoorlijk. Het OM heeft bij de beoordeling van de klacht van verzoeker enkel verwezen naar de uitspraak van de rechter. Professionele klachtbehandeling vereist ook dat de overheid toetst of een gedraging wel behoorlijk was.
Professioneel handelen betekent ook dat de overheid reflecteert op eigen handelen, leert van gemaakte fouten en hier open over is.

Instantie:

Klacht:

A. De ombudsman onderzoekt de klacht van verzoeker dat het OM:

  • lang heeft gedaan over de strafvervolging;
  • informatie over zijn zaak heeft verstrekt aan de stichting F;
  • zich na zijn vrijspraak in maart 2015 in de media negatief heeft uitgelaten over hem;
  • de beschikking van het Hof van 1 april 2016 waarmee hem schadevergoeding werd toegekend voor de kosten van de procedure en de advocaatkosten, niet heeft verstrekt aan het Ministerie van Financiën zodat tot de betaling kon worden overgegaan.

B. Uit eigen beweging onderzoekt de ombudsman de wijze waarop het OM verzoekers klachten heeft behandeld.

Oordeel:

Gegrond