Het LBIO laat aan een man weten dat het op verzoek van zijn ex-partner gaat onderzoeken of hij een betalingsachterstand partneralimentatie heeft. De man stelt geen betalingsachterstand te hebben, en voert hiervoor diverse argumenten aan. Op sommige daarvan reageert het LBIO niet inhoudelijk. Het LBIO lijkt de man bovendien niet helemaal serieus te nemen. Pas wanneer de Nationale ombudsman precies hetzelfde punt als de man naar voren brengt, wordt daarop inhoudelijk gereageerd. En blijkt de man nog gelijk te hebben ook! De Nationale ombudsman oordeelt dat het LBIO de behoorlijkheidsvereisten van luisteren naar de burger en goede motivering heeft geschonden.
Daarnaast schond het LBIO de behoorlijkheidsvereisten van redelijkheid en betrouwbaarheid. Het LBIO stelde de man na afronding van de klachtbehandeling namelijk niet nogmaals in de gelegenheid de alimentatie-achterstand rechtstreeks aan zijn ex-partner te voldoen, ondanks een toezegging daartoe. Daarmee heeft het LBIO het belang van zowel de man als zijn ex-partner uit het oog verloren.
Tot slot heeft het LBIO het behoorlijkheidsvereiste van betrouwbaarheid ook geschonden door zich niet aan de eigen klachtenregeling te houden.