Verzoeker klaagt er over dat de gemeente Tilburg zich niet houdt aan de wettelijke termijn van vier weken voor de beslissing op een Wob-verzoek. Naar aanleiding van de klacht heeft de Nationale ombudsman meerdere malen contact gezocht met de gemeente Tilburg en gevraagd alsnog op het WOB-verzoek te reageren.
Omdat een beslissing uitbleef, startte de Nationale ombudsman een schriftelijk onderzoek. Het college van burgemeester en wethouders werd gevraagd binnen vier weken een standpunt kenbaar te maken. Ook hierop kwam geen reactie.
De Nationale ombudsman overwoog dat van overheidsinstanties verwacht mag worden dat zij zo snel en slagvaardig als mogelijk handelt. Burgers mogen er op vertrouwen dat de afhandeling van een Wob-verzoek plaatsvindt binnen de daarvoor in de wet genoemde termijn. Als deze termijn wordt overschreden dient de overheidsinstantie aan te geven wanneer wel een inhoudelijke reactie kan worden verwacht.
De gemeente Tilburg heeft zich niet gehouden aan het vereiste van voortvarendheid door niet binnen de wettelijke termijn van vier weken op het Wob-verzoek te beslissen en verzoeker niet duidelijk te maken wanneer hij wel een beslissing kan verwachten.
De klacht is gegrond.