Verzoeker bleef een aantal dagen thuis wegens ziekte. Hierna liet verzoekers werkgever hem weten dat hij, volgens de consulent van de Arbodienst, niet arbeidsongeschikt was geweest en dat de werkgever daarom zijn loon over die dagen niet zou uitbetalen. Verzoeker vroeg vervolgens een deskundigenoordeel aan bij het UWV; hij was van mening dat hij wel degelijk arbeidsongeschikt was geweest en wilde dat graag bevestigd zien. De verzekeringsarts constateerde echter, dat verzoeker niet arbeidsongeschikt was geweest.
Verzoeker klaagde erover dat het deskundigenoordeel niet op zorgvuldige wijze tot stand was gekomen, onder meer niet omdat de verzekeringsarts van het UWV geen informatie had opgevraagd bij zijn huisarts.
Naar vaste jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep is in beginsel aan het zorgvuldigheidsvereiste voldaan indien de standaard 'Communicatie met behandelaars' wordt nageleefd door de verzekeringsarts, zo stelde de Nationale ombudsman vast. Op grond hiervan vraagt de arts informatie bij de behandelaar op als hij die nodig heeft om de door de werknemer verstrekte informatie aan te vullen of te toetsen, indien de arts twijfelt aan de door de werknemer verstrekte informatie of als er een verschil in opvatting is omtrent de ernst van problematiek. De eigen beoordeling door de arts is het uitgangspunt; het opvragen van informatie bij de behandelend arts gebeurt alleen in specifieke situaties.
De eventueel van de behandelaar verkregen informatie dient als aanvulling op de eigen beoordeling door de verzekeringsarts.Gezien het voorgaande had de verzekeringsarts, naar het oordeel van de Nationale ombudsman, niet in afwijking van de standaard 'Communicatie met behandelaars' gehandeld door af te zien van het opvragen van informatie bij de huisarts.
In zoverre is de gedraging behoorlijk. Vereiste van professionaliteit.
- het ontbreken van een 'first opinion' van een arts;
- de gang van zaken rond het benaderen van de huisarts;
- de klachtbehandeling.