2010/323: Klacht over zuiver formele klachtafhandeling door gemeente

Rapport

De strekking van het probleem waarvoor verzoekster een appel op de raad heeft gedaan, was dat de individuele raadsleden niet zorgden voor voldoende tijdige actualisering van hun (neven) functies in het openbare register. Deze klacht valt buiten de reikwijdte van het klachtrecht. Omdat de raad de klacht anders had uitgelegd heeft de Nationale ombudsman de klachtbehandeling beoordeeld op twee punten. Had de raad verzoekster moeten benaderen om het probleem eerst informeel te behandelen.

Ja, want zo is het klachtrecht opgebouwd. Er bestond geen reden om hiervan in dit geval af te wijken.

De raad had de klacht ongegrond verklaard omdat niet zou zijn gebleken van onvoldoende nakoming door de raadsleden. Deze beslissing had de raad niet gemotiveerd.

Het fairplay en motiveringsvereiste

Instantie: Gemeente Langedijk

Klacht:

Klacht zuiver formeel benaderd en afgewikkeld in plaats van te trachten de kwestie informeel op te lossen; klacht onvoldoende onderzocht en daarmee het oordeel onvoldoende onderbouwd en ontoereikend gemotiveerd.

Oordeel:

Gegrond