Verzoeker zat in een schuldbemiddeling van de gemeente. De gemeente reserveerde maandelijkse een bedrag voor de aflossing van zijn schulden. Er kwam een melding dat hij klaar was met aflossen. Ook zijn klantmanager vertelde hem dat alles was afgelost. Zijn laatste twijfel werd weggenomen, toen hij van de gemeente brieven ontving met betrekking tot de beëindiging van het budgetbeheer en de schuldbemiddeling. Later bleek dat er bij de gemeente een fout was gemaakt en dat de schulden nog niet volledig waren afgelost. Als gevolg van de hervatting van de schuldsanering moest hij onderhoudswerkzaamheden in zijn huis staken en beëindigde zijn vriendin een recente relatie.
Verzoeker klaagde erover dat een gemeente hem niet (voldoende) financieel had gecompenseerd voor het feit dat de gemeente ten onrechte zijn schuldbemiddeling circa een jaar te vroeg had beëindigd.
Het ging er in deze zaak om dat de gemeente het niet alleen liet bij excuses, maar richting verzoeker ook een (financieel) gebaar maakte ter compensatie van zijn emotionele schade, als erkenning van de wrange situatie, waarin hij was beland door toedoen van de gemeente. De erkenning was moeilijk te objectiveren in een geldbedrag. Dit betekende echter niet dat de gemeente, eventueel in overleg met de heer B., daartoe geen poging hoeft doen.
Redelijkheidsvereiste
De Nationale ombudsman gaf de gemeente in overweging (eventueel in overleg met verzoeker) alsnog te komen tot een passende compensatie.