Verzoeker dient bij de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO) een aanvraag in. Deze is afgewezen op voor verzoeker onduidelijk gronden. Verzoeker wil contact met een medewerker van de NCDO maar wordt steeds verwezen naar de formele bezwaarprocedure. Als verzoeker na afloop van de procedure een klacht indient bij de NCDO krijgt hij slechts een juridische reactie op zijn klacht.
Verzoeker klaagt erover dat hij niet met een medewerker van de NCDO van gedachten kon wisselen over de besluitvorming. Daarnaast klaagt verzoeker er over dat de behandeling van zijn bezwaar te lang heeft geduurd.
De Nationale ombudsman is van mening dat in deze zaak veel misverstanden voorkomen had kunnen worden als de NCDO bij ontvangst van het bezwaar contact op had genomen met verzoeker. Op die manier hadden zowel de NCDO als verzoeker duidelijk kunnen maken wat hun standpunten waren en was het wellicht niet eens tot een zitting voor de bezwarencommissie gekomen. In dat geval was er ook geen sprake geweest van een overschrijding van de behandeltermijn van het bezwaarschrift.
Het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking is geschonden en de klacht daarover is gegrond.
Ook het vereiste van behoorlijke klachtbehandeling is geschonden en daarmee is de klacht daarover gegrond.
De klacht van verzoeker over de behandelingtermijn van zijn bezwaarschrift in gegrond wegens strijd met het vereiste van voortvarendheid. Er kan niet worden gezegd dat het beginsel van fair play
is geschonden. De klacht daarover mist feitelijke grondslag.
De Nationale ombudsman beveelt de NCDO aan om met verzoeker een afspraak te maken om de gang van zaken te bespreken.