Verzoekster was bij het einde van haar arbeidsovereenkomst arbeidsongeschikt en ontving een ZW-uitkering van het UWV. Met het oog op haar re-integratie vonden er gesprekken met de arbeidsdeskundige plaats. Ook had de verzekeringsarts een externe deskundige advies gevraagd over de mogelijkheden van re-integratie van rekening houdend met verzoeksters medische beperkingen. Om de conclusies van deze deskundige te bespreken werd verzoekster voor een gesprek met de verzekeringsarts uitgenodigd. Bij dit gesprek bleek zonder vooraankondiging ook de arbeidsdeskundige aanwezig te.
Verzoekster klaagde over de manier waarop zij door de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige was bejegend. Zij wilden de conclusies van de expertise bespreken, zonder dat verzoekster over de expertise beschikte. Verzoekster klaagde daarnaast over klachtafhandeling door het UWV. Ook vond zij de manier niet juist waarop een andere medewerker van het UWV was omgegaan met een dossierverwisseling.
De Nationale ombudsman overwoog dat de arts en de arbeidsdeskundige van te voren aan verzoekster kenbaar hadden moeten maken dat niet alleen de arts, maar ook de arbeidsdeskundige bij het gesprek aanwezig zouden zijn. Ook hadden zij de wens van verzoekster moeten respecteren om eerst de inhoud van de expertise te kennen, voordat over de conclusies met haar gesproken kon worden. Dit had escalatie van het gesprek kunnen voorkomen.
Over de klachtafhandeling (met name het niet horen van verzoekster in aanwezigheid van de betrokken arts en arbeidsdeskundige) overwoog de Nationale ombudsman dat het UWV een driehoeksgesprek met de betrokkenen had moeten organiseren alvorens tot een oordeel over haar klacht te komen. De manier waarop een medewerker van het UWV met privacygevoelige informatie uit een ander dossier was omgegaan was naar het oordeel van de Nationale ombudsman niet juist.
De Nationale ombudsman oordeelde dat ten aanzien van het eerste en het laatste klachtonderdeel het UWV het vereiste van professionaliteit had geschonden. Over het tweede klachtonderdeel, de klachtafhandeling door het UWV, oordeelde de Nationale ombudsman dat hier het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving was geschonden