Verzoeker ontvangt van het UWV een werkloosheidsuitkering. Op een goed moment werd er door een medewerkster van het UWV telefonisch contact met hem opgenomen die hem een aantal vragen over zijn situatie stelde.
Verzoeker klaagt erover dat het UWV hem zonder vooraankondiging controleert met betrekking tot zijn recht op uitkering.
De Nationale ombudsman overwoog dat het één van de taken van het UWV is om de toegekende uitkeringsrechten te controleren en dat het UWV hiervoor ook gebruik maakt van de telefonisch controle. Deze vorm van controle brengt voor de uitkeringsgerechtigde het minste ongemak met zich mee. Ook was gebleken dat een afwijkend antwoord nooit direct zal leiden tot een aanpassing van de uitkering maar zal er eerst nader onderzoek worden gedaan.
De Nationale ombudsman achtte de telefonische controle door het UWV niet in strijd met het redelijkheidsvereiste.
De Nationale ombudsman nam met instemming kennis van het feit dat sinds 1 februari 2008 uitkeringsgerechtigden ook worden geïnformeerd indien tijdens een controle geen onregelmatigheden zijn geconstateerd.
Overige klachtonderdelen:
UWV maakte bij de telefonische controle gebruik van nummerafscherming
De gestelde vragen konden ook door goede bekenden van verzoeker worden beantwoord
De resultaten van de telefonische controle werden niet schriftelijk door het UWV bevestigd