2008/287

Rapport

Verzoeker en zijn echtgenote hebben aan de SVB het verzoek gedaan om het AOW-pensioen en de partnertoeslag, die op twee verschillende rekeningnummers werden uitbetaald, in het vervolg op een ander rekeningnummer over te maken. De SVB heeft de ontvangst van dit verzoek bevestigd. Vervolgens heeft de SVB het rekeningnummer aangepast voor betaling van het AOW-pensioen, maar verzuimd om dit ook te doen voor betaling van de partnertoeslag. Bij de eerstvolgende betaling van het AOW-pensioen en de partnertoeslag, beide over de maand april 2008, hebben verzoeker en zijn echtgenote het AOW-pensioen op het nieuwe rekeningnummer, maar de toeslag op het oude rekeningnummer ontvangen. Dit rekeningnummer kende, ook na storting van de toeslag, een debetstand.

Verzoeker klaagt erover dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) niet bereid is de partnertoeslag van zijn echtgenote over de maand april 2008 opnieuw uit te betalen, maar dan op het juiste rekeningnummer, zelfs al erkent de SVB dat de eerdere uitbetaling ten onrechte op het oude rekeningnummer heeft plaatsgevonden, dit als gevolg van een onjuiste verwerking van het verzoek om wijziging van het rekeningnummer.

De onderzochte gedraging is niet behoorlijk. De SVB heeft erkend een fout te hebben gemaakt bij de verwerking van het nieuwe rekeningnummer. Gevolg van de fout was dus dat verzoeker en zijn echtgenote een substantieel deel van hun maandelijks inkomen moesten missen. Binnen de regelgeving waaraan de SVB gebonden is, heeft de SVB de mogelijkheid om zo'n bedrag opnieuw uit te betalen, maar dan op het juiste rekeningnummer, en om het eerdere betaalde bedrag terug te vorderen in overleg met de schuldenaar. De Nationale ombudsman verwondert zich erover dat de SVB niet de keuze heeft gemaakt om, in geval van verzoeker, of in vergelijkbare gevallen, van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Het vereiste van administratieve nauwkeurigheid houdt in dat bestuursorganen secuur werken.

Aan de SVB is de aanbeveling gedaan om de betreffende toeslag opnieuw uit te betalen, maar dan op het juiste rekeningnummer, en een terugbetalingsregeling af te spreken voor het bedrag dat reeds eerder op het verkeerde rekeningnummer was gestort.

Instantie: Sociale verzekeringsbank te Leiden

Klacht:

Niet bereid partnertoeslag opnieuw uit te betalen, maar dan op het juiste rekeningnummer.

Oordeel:

Gegrond