De RDW voerde in 2007 een volledige controle uit van alle kentekenregistraties. Daarbij werd bekeken of voor een geregistreerd kenteken ook een geldige APK beschikbaar was. Ook werd gecontroleerd of er een geldige verzekering voor een voertuig was. Als dat niet het geval was, werden de gegevens aan het CJIB doorgegeven en werd de overtreding beboet.
Een flink aantal mensen ontving hierbij een boete, nadat zij ongeveer tien jaar niets hadden gehoord. In vele gevallen was er sprake van een kentekenregistratie die niet meer klopte; de auto was gesloopt of geëxporteerd. De kentekenregistratie werd dan beëindigd, maar de opgelegde boete bleef in stand. Op aandringen van onder andere de Nationale ombudsman verzocht de RDW het OM alsnog om de boete te laten vervallen.
Verzoeker had zijn auto zo'n tien jaar geleden in eigen beheer gesloopt. Hij had er daarbij niet gezorgd voor afmelding in het kentekenregister, waardoor het kenteken op zijn naam bleef staan.
Vanaf halverwege 2006 was hij een drietal keren beboet vanwege het ontbreken van een geldige APK. Verzoeker had eerst aan de RDW geschreven dat die auto niet van hem was. Op het verzoek van de RDW om een procesverbaal had hij niet gereageerd. Vanwege het uitblijven van een reactie stelde de RDW zijn verzoek beëindiging registratie buiten behandeling. Tegen die beslissing kon verzoeker bezwaar maken. Dat heeft hij niet gedaan. Toen hij daarna weer nieuwe boetes kreeg, schreef hij opnieuw aan de RDW en meldde dat de auto wel in zijn bezit was geweest, maar al tien jaar geleden was gesloopt. De RDW beëindigde de registratie maar de boetes bleven in stand.
Verzoeker klaagt erover dat de RDW hem na een periode van tien jaar heeft aangesproken op het feit dat hij niet over een geldige APK beschikte voor zijn auto met kenteken XX-XX-XX. Verzoeker had de auto in eigen beheer gesloopt.
De Nationale ombudsman stelde voorop dat iedereen de wet moet kennen en dat uit de wet blijkt dat verzoeker in overtreding was, omdat het kenteken nog op zijn naam stond en er voor het voertuig geen geldige APK was. De overheid was weliswaar al vele jaren lang niet tegen deze overtreding opgetreden, maar in 2006 had verzoeker het eerste signaal van de RDW gekregen. Hij heeft toen wel schriftelijk gereageerd, maar heeft vervolgens niet meer gereageerd op nadere vragen en evenmin bezwaar gemaakt toen de RDW zijn verzoek buiten behandeling had gesteld. Onder die omstandigheden vindt de Nationale ombudsman dat het krijgen van boetes in de periode tot beëindiging van de registratie tot voor risico van verzoeker blijven.
De Nationale ombudsman oordeelde dat de RDW niet in strijd had gehandeld met het redelijkheidsvereiste.