2008/066

Rapport

Verzoekster klaagde erover dat de haar in het kader van een ondertoezichtstelling toegewezen gezinsvoogdes van de Stichting Bureaus Jeugdzorg Gelderland zowel mondeling als schriftelijk onwaarheden over haar en haar gezin heeft verkondigd. Verzoekster klaagt er ook over dat genoemde stichting haar klachtbrief hierover niet heeft doorgestuurd naar de klachtencommissie. Tenslotte klaagt verzoekster erover dat de Voorzitter van de Raad van Bestuur van de stichting het oordeel van de klachtencommissie heeft overgenomen, terwijl deze commissie zonder zorgvuldige onderzoeksprocedure haar klachten ongegrond had verklaard.

De Voorzitter heeft in antwoord op de vragen van de Nationale ombudsman laten weten dat de stellingen, die volgens verzoekster in de stukken van Bureau Jeugdzorg onjuist waren, inderdaad nuancering behoeften. Per stelling heeft hij dit toegelicht. Gezien deze nadere reactie acht de Nationale ombudsman het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving door Bureau Jeugdzorg geschonden. Bureau Jeugdzorg heeft verder aangegeven dat de klachtbrief niet onmiddellijk is doorgezonden naar de klachtencommissie. Door deze klachtbrief niet onmiddellijk door te sturen en dit ook niet te doen nadat verzoekster had aangegeven geen prijs te stellen op een informele klachtafhandeling is het beginsel van fair play geschonden. Tenslotte is gebleken dat de Bureau Jeugdzorg het oordeel van de klachtencommissie heeft overgenomen, terwijl deze commissie

Het oordeel mede gebaseerd had op de inhoud van de contactjournalen, waarvan ze tevoren hadden gezegd deze niet in de beoordeling te zullen betrekken omdat verzoekster deze niet tijdig voor de hoorzitting toegestuurd had gekregen. Door deze voor verzoekster onbekende stukken wel in de beoordeling te betrekken heeft de klachtencommissie in strijd gehandeld met het motiveringsvereiste.

De beslissing werd in dit geval niet gedragen door een voor verzoekster kenbare motivering.

De Nationale ombudsman deed de Raad van Bestuur de volgende aanbevelingen:

- breng de interen klachtenregeling nogmaals onder de aandacht van de medewerkers en benadruk daarbij dat alle klachten altijd onmiddellijk moeten worden doorgezonden naar de klachtencommissie;

- neem standaard in de klachtafhandelingsbrief de verwijzing naar de Nationale ombudsman op;

- corrigeer in het dossier van verzoekster de bovengenoemde onjuistheden

Instantie: Bureau Jeugdzorg Gelderland te Arnhem

Klacht:

Zowel schriftelijk als mondeling onwaarheden verkondigd over verzoeker en verzoekers gezin; klachtbrief hierover niet doorgestuurd naar klachtcommissie; oordeel van de klachtencommissie overgenomen terwijl deze commissie zonder zorgvuldige onderzoeksprocedure verzoekers klachten als ongegrond had aangemerkt .

Oordeel:

Gegrond