2007/161

Rapport

Verzoeker ontvangt regelmatig beschikkingen waarin zijn achternaam zonder puntjes op de u staat vermeld. Hierover diende verzoeker bij verschillende bestuursorganen een klacht in.

Verzoeker klaagde erover dat de officier van justitie in reactie op zijn beroepschrift, waarin hij het ontbreken van de diakritische tekens aankaartte, een ontvangstbevestiging stuurde waarin zijn naam weer niet juist gespeld was. De Nationale ombudsman oordeelde dat bestuursorganen in hun correspondentie met burgers per 1 januari 1993 conform het Besluit Standaardschrijfwijze Persoons­gegevens moeten werken. Er was sprake van een automatisch aangemaakte ontvangstbevestiging, en daarbij worden de gegevens van de politie overgenomen. Pas bij inhoudelijke behandeling van het beroepschrift is het voor het parket mogelijk fouten handmatig te herstellen. De Nationale ombudsman oordeelde dat het de officier van justitie niet kon worden verweten dat de naam niet goed stond weergegeven. Er was niet gehandeld in strijd met het vereiste van administratieve nauwkeurigheid. De Nationale ombudsman merkte nog op dat in die gevallen dat een bestand of database geen diakritische tekens kan weergeven, mag worden verwacht dat het bestuursorgaan zoveel redelijker­wijs mogelijk is, tegemoetkomt aan de burger die klaagt over zijn onjuist geschreven naam.

De Nationale ombudsman schreef tot slot het volgende. Sinds de invoering van het Besluit klaagde verzoeker menigmaal over diverse overheidsinstanties, omdat zij hun geautomatiseerde systemen op dat moment nog niet hadden aangepast. Hiermee gaf verzoeker een signaal af dat het Besluit ken­nelijk niet bij alle rijksdiensten was doorgevoerd, dan wel bekend was. Dat na de overgangsperiode en dus vanaf 1 januari 1997 de toepassing van het Besluit in de gehele rijksdienst had moeten zijn gerealiseerd, en dit klaarblijkelijk nog steeds niet het geval is, baart de Nationale ombudsman zorgen. Immers in een multiculturele samenleving waarin het gebruik van diakritische tekens steeds vaker zal voorkomen, is het van belang dat overheidsinstanties de mogelijkheden hebben om burgers correct aan te schrijven. Deze mogelijkheid ontbreekt op dit moment bij een aantal overheidsinstanties, omdat computersystemen (nog steeds) niet zodanig zijn aangepast, dat zij het gebruik van diakritische tekens toelaten. De Nationale ombudsman deed de minister van Binnenlandse Zaken de aanbeveling de naleving van zijn Besluit bij alle rijksdiensten waarop het van toepassing is, te controleren.

Overige klachtonderdelen: Het verwijzen naar de politie door de officier van justitie voor het aanleveren van de NAW-gegevens. Het niet reageren van de officier van justitie op verzoekers brief. De stelling van de politie dat verzoeker niet in zijn belangen was geschaad door het ontbreken van de umlaut. Het niet beantwoorden van een brief door de RDW.

Instantie: RDW te Zoetermeer

Klacht:

Verzoekers brief niet beantwoord.

Instantie: Arrondissementsparket te Utrecht

Klacht:

In ontvangstbevestiging van verzoekers brief, zijn achternaam zonder diakritische tekens geschreven; verzoeker doorverwezen naar de politie; niet gereageerd op verzoekers brief.

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Regiopolitie Utrecht

Klacht:

Verzoeker meegedeeld dat zijn belangen niet worden geschaad door het onjuist vermelden van zijn naam.

Oordeel:

Gegrond