Verzoeker heeft vier auto's uit de Verenigde Staten geïmporteerd en hiervoor kentekens aangevraagd bij de RDW. De voertuigen werden door de RDW technisch goedgekeurd maar voor twee van de vier voertuigen werd geen kentekenbewijs afgegeven in verband met het niet kunnen overleggen van de originele kentekenbewijzen. Verzoeker heeft hiertegen bezwaar gemaakt en tenslotte werden toch kentekenbewijzen afgegeven. Verzoeker klaagt over de handelwijze van de RDW en over de handelwijze van de Belastingdienst/Douane Zuid waar hij aangifte BPM moest doen.
De Nationale ombudsman oordeelde dat de RDW ten onrechte in de beslissing op de aanvragen niet het adres had vermeld waar een bezwaarschrift kon worden ingediend, in de oproep voor de hoorzitting onvoldoende duidelijk had aangegeven om welke bezwaarschriften het ging, de hoorzitting in het kader van het bezwaar niet voldoende zorgvuldig had voorbereid, het verslag van deze hoorzitting ten onrechte niet aan verzoeker had gezonden, ten onrechte van plan was om de hoorzitting te laten voeren door de medewerker tegen wie een klachtenprocedure liep én te lang heeft gedaan over de afhandeling van een aantal bezwaarschriften. Verder oordeelde hij dat de Belastingdienst/Douane een verkeerd bezoekadres had vermeld op een brief aan verzoeker.
Vereisten van actieve en adequate informatieverstrekking en verwerving, verbod van vooringenomenheid, vereiste van voortvarendheid, vereiste van correcte bejegening.