Verzoeker werd bekeurd toen hij zijn auto had geparkeerd op een plek waar volgens de bekeurende politieambtenaar een parkeerverbod gold. Verzoeker was het hiermee niet eens. Volgens verzoeker stond er geen parkeerverbodsbord op de weg vanwaar hij was komen aanrijden.
Verzoeker klaagde er onder meer over dat hij was bekeurd terwijl de bekeurende politieambtenaar wist dat de bebording ter plaatse niet correct was.
De Nationale ombudsman overwoog dat was komen vast te staan dat de kantonrechter eerder over deze situatie had geoordeeld. De kantonrechter had onder meer geoordeeld dat verzoeker geacht had moeten worden bekend te zijn met het feit dat er ter plaatse een parkeerverbod gold, omdat hij tweemaal eerder was geverbaliseerd wegens het parkeren op de zelfde locatie. Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) dient de Nationale ombudsman de rechtsgronden waarop die uitspraak steunt of mede steunt, in acht te nemen. De Nationale ombudsman oordeelde dan ook dat ervan moest worden uitgegaan dat verzoeker terecht was geverbaliseerd en dat hij mitsdien niet de gerechtvaardigde verwachting kon hebben dat hij niet zou worden geverbaliseerd. De gedraging was behoorlijk.
Ook klaagde verzoeker er over dat de politieambtenaar zich schuldig had gemaakt aan willekeur. Volgens verzoeker had de politieambtenaar hem te kennen had gegeven dat verzoeker in de toekomst op de betreffende plek niet meer zou worden bekeurd (nu de bebording niet aan de wettelijke vereisten voldeed) maar dat dit niet voor anderen gold.
De Nationale ombudsman achtte het niet aannemelijk dat de politieambtenaar deze opmerking zou hebben gemaakt. De korpsbeheerder had dan ook niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel gehandeld. De gedraging was behoorlijk.
Verzoeker klaagde er verder over:
- dat de politie jarenlang geen einde had gemaakt aan de onwettige situatie;
- de wijze waarop de klachtencoördinator zijn klacht had afgedaan;
- dat de korpsbeheerder het advies van de klachtencommissie had overgenomen, terwijl de klachtencommissie in haar advies niet voldoende aandacht heeft besteed aan de klachten;
- dat de door hem geleden schade niet werd vergoed.