Verzoekster wilde haar Turkse partner naar Nederland laten komen. Voorafgaand aan een aanvraag om een een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv), vroeg zij op 17 mei 2006 aan de Visadienst om een advies. Zij had op de website van de IND gekeken hoe hoog de leges waren en had ook telefonisch aan de IND om informatie gevraagd.
Op 21 juli 2005 gaf de Visadienst een positief advies.
Echter, op 1 juli 2005 waren de leges voor een mvv gestegen van € 50 naar € 830.
Verzoekster was boos omdat de Visadienst haar niet vooraf had geïnformeerd over deze forse stijging van de leges.
De Nationale ombudsman vindt dat de Visadienst verzoekster had moeten wijzen op deze aanzienlijke verhoging van de leges. Dan had verzoekster ervoor kunnen kiezen om niet eerst advies te vragen, of de procedure betreffende het verzoek om advies te beëindigen, en meteen een mvv-aanvraag in te dienen.
De Nationale ombudsman oordeelt dat de Visadienst heeft gehandeld in strijd met het beginsel van actieve en adequate informatieverstrekking.
Hij doet de aanbeveling om aan verzoekster het financiële nadeel te vergoeden.