1.1. Verzoekster diende op 25 oktober 2004 een klacht in bij het regionale politiekorps Flevoland. Zij wendde zich op 18 december 2004 tot de Nationale ombudsman omdat haar klacht nog niet was afgehandeld. Verzoekster liet de Nationale ombudsman weten dat zij de klacht graag voor 31 januari 2005 afgehandeld zou willen zien, omdat op die datum een rechtszitting zou plaatsvinden over de toewijzing van haar kind. Verzoeksters klacht hing samen met dit onderwerp.
Een medewerkster van de Nationale ombudsman nam vervolgens op 10 januari 2005 contact op met het regionale politiekorps Flevoland, met de vraag of in deze zaak een oplossing in het vooruitzicht kon worden gesteld, en of verzoeksters klacht op korte termijn zou kunnen worden afgehandeld. In reactie hierop liet het korps weten dat dit niet mogelijk was en dat geen termijn kon worden genoemd waarbinnen haar klacht zou worden afgehandeld.
Op 31 januari 2005 opende de Nationale ombudsman het onderzoek naar verzoeksters klacht.
1.2. De behandeling van verzoeksters klacht heeft in ieder geval 31 weken (25 oktober 2004 - 8 juni 2005) bedragen. Deze termijn is te lang en overschrijdt de in artikel 9:11 Awb, jo. artikel 66 Politiewet 1993 gestelde termijn ruimschoots. Bovendien is verzoekster niet op de hoogte gesteld van de vertraging in de afhandeling van haar klacht, hetgeen in strijd is met artikel 11 van de klachtregeling Politie Flevoland.
De Nationale ombudsman oordeelde dat hiermee is gehandeld in strijd met het vereiste van voortvarendheid, en achtte de onderzochte gedraging niet behoorlijk.
2.1. Voorts klaagt verzoekster erover dat genoemd korps, tot op het moment dat zij zich tot de Nationale ombudsman wendde, nog niet heeft gereageerd op haar verzoek van 23 november 2004 om een afschrift van bepaalde mutaties te mogen ontvangen.
2.2. Het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen houdt in dat bestuursorganen hun administratieve beheer en organisatorisch functioneren inrichten op een wijze die behoorlijke dienstverlening aan burgers verzekert.
Dit vereiste brengt mee dat een bestuursorgaan die organisatorische maatregelen dient te treffen die nodig zijn om te verzekeren dat brieven van burgers niet in het ongerede geraken.
2.3. In deze zaak was verzoeksters brief van 23 november 2004 niet beantwoord omdat deze in het ongerede was geraakt. De Nationale ombudsman oordeelde dat hiermee is gehandeld in strijd met het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen. De onderzochte gedraging is in zoverre niet behoorlijk.