Uit klachten die de Nationale ombudsman de afgelopen jaren ontving, bleek dat er soms twijfel bestaat over de taxaties door Domeinen Roerende Zaken van in beslag genomen auto's en dat er ontevredenheid heerst over de informatie die Domeinen verstrekt over de taxatiewaarde.
Met dit onderzoek uit eigen beweging beoogt de Nationale ombudsman vast te stellen hoe de taxaties van Domeinen van in beslag genomen auto's tot stand komen en te beoordelen of daarbij wordt gehandeld in overeenstemming met de vereisten van behoorlijkheid. Omdat de interne behandeling van klachten over taxaties een uitvloeisel is van de wijze van taxeren, is in het onderzoek ook gekeken naar de klachtbehandeling door Domeinen.
Gebleken is dat Domeinen slechts oppervlakkig naar de staat van de auto kijkt. Zo kijken taxateurs niet onder de motorkap en maken zij geen proefrit. De Nationale ombudsman oordeelde dat Domeinen op dit punt handelt in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving. Voorts wordt volgens de Nationale ombudsman vaak met accessoires geen rekening gehouden.
De Nationale ombudsman deed een aantal aanbevelingen ter verbetering van het taxatieproces en de klachtafhandeling door Domeinen. Zo deed hij onder andere de aanbeveling om bij het taxeren ook de technische staat van de auto's mee te nemen en de taxatiewaarde uit te betalen als die hoger is dan de opbrengst van de verkoop van de auto door Domeinen. Verder pleitte de Nationale ombudsman ervoor dat Domeinen de haalbaarheid van een soepeler manier van klachtafhandeling onderzoekt.