Aanbevelingen op maatregelen van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Brief

De Nationale ombudsman blijft veel vragen en klachten krijgen over vertraagde aanslagen voor de waterschapsbelasting. Om achterstanden die zijn veroorzaakt door een nieuw computersysteem in te lopen, ontvangen veel burgers voor meerdere jaren aanslagen.

Vorig jaar april schreef de ombudsman aan het Waterschap dat hij zich hier grote zorgen over maakte. Burgers kunnen in de knel komen wanneer zij aanslagen voor meerdere jaren ontvangen, zeker nu de hoogte van de heffingen de afgelopen jaren flink gestegen is.  

In reactie op zijn brief, heeft het Waterschap de ombudsman laten weten welke maatregelen ze neemt om te voorkomen dat burgers in financiële problemen komen. Het Waterschap gaf daarbij aan open te staan voor aanvullende aanbevelingen vanuit de Nationale ombudsman. 

De ombudsman maakt hier graag gebruik van. De 'inhaalslag' van het Waterschap gaat namelijk een nieuwe fase in. Van het opleggen van de belastingaanslag, naar de inning daarvan. Juist bij de inning zullen burgers de gevolgen van de vertraagde en hogere aanslagen echt gaan merken. De ombudsman geeft in zijn brief aan wat in deze fase van een behoorlijke handelende overheid mag worden verwacht. 

Hiermee hoopt de ombudsman het Waterschap aanknopingspunten te geven om de ‘inhaalslag’ te verbeteren. Hij zal de situatie nauwgezet blijven volgen.