Een man woont in het buitenland en ontvangt een uitkering van het UWV. Hij moet ieder jaar een bewijs van in leven zijn (het levensbewijs) aan het UWV toesturen. Na verzending van het levensbewijs vroeg de man steeds om een ontvangstbevestiging. Het UWV deed dit een aantal keer. Dit jaar liet het UWV de man weten hiermee te stoppen. De man is het hier niet mee eens. Hij dient daarom een klacht in bij het UWV.
In reactie op zijn klacht legt het UWV uit waarom de man niet meer standaard een ontvangstbevestiging krijgt. Verder informeert het UWV de man over andere mogelijkheden om het levensbewijs terug te sturen. En de ontvangst ervan bevestigd te krijgen. Zo kan de man bijvoorbeeld gebruik maken van MijnUWV. Of met het UWV bellen zodra hij het levensbewijs teruggestuurd heeft.
Omdat de man het niet eens is met de reactie van het UWV, neemt hij contact op met de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman doet onderzoek naar de klacht. Hij vindt dat het UWV voldoende heeft uitgelegd waarom de man geen ontvangstbevestiging meer krijgt. Daarnaast biedt het UWV meerdere mogelijkheden om het levensbewijs op tijd terug te sturen. Ook kan de man altijd met het UWV bellen als hij het levensbewijs verzonden heeft of wil weten of het binnengekomen is.