Een vrouw die in Turkije woont vraagt AOW-pensioen aan. Zij heeft eerder in Nederland gewoond, dus heeft zij recht op AOW. De aanvraag doet zij in Turkije, bij een instantie vergelijkbaar met de SVB. Dat is ook de juiste procedure omdat een aantal van de benodigde gegevens zich daar bevinden. Omdat het lang duurt informeert ze bij de SVB naar de stand van zaken. De SVB zegt dat de aanvraag nog niet is ontvangen omdat deze nog in behandeling is in Turkije. De SVB vraagt meerdere keren naar een update van de instantie in Turkije. De contacten met de instantie in Turkije verlopen moeizaam. Uiteindelijk ontvangt de SVB haar aanvraag en wordt AOW toegekend.
De vrouw vraagt om een schadevergoeding omdat het erg lang heeft geduurd voordat zij AOW heeft gekregen. De SVB wijst dit af omdat zij moeite heeft gedaan om haar aanvraag te versnellen. Ook heeft de SVB de vrouw regelmatig geïnformeerd over de voortgang. En de SVB heeft de aanvraag zo snel mogelijk afgehandeld toen zij deze had ontvangen.
De Nationale ombudsman begrijpt dat de SVB haar verzoek om schadevergoeding heeft afgewezen. De ontstane vertraging was vooral te wijten aan de instantie in Turkije. Als de vrouw dit anders ziet, kan ze naar de rechter.
Overigens heeft de SVB nog laten weten dat sinds augustus 2024 de uitwisseling van gegevens tussen de Turkse instantie en de SVB digitaal verloopt. Het berichtenverkeer wordt op deze manier sneller en betrouwbaarder.