ACM hoeft overname oude energiecontract niet af te dwingen

Brief

Een man was klant bij Naked Energie (hierna: NE). NE is op 23 december 2021 failliet gegaan. DGB Energie (hierna: DGB) heeft het klantenbestand opgekocht. Daarmee werd DGB per 4 januari 2022 de nieuwe energieleverancier van de man. De man moest opeens veel meer betalen. Volgens hem klopt dit niet. Hij vindt dat de ACM DGB moet dwingen om energie te leveren tegen dezelfde prijs zoals hij dat bij NE gewend was. ACM vindt dat zij dat niet kan doen. Kort daarna doet de rechtbank Amsterdam in oktober 2022 uitspraak in twee vergelijkbare zaken. In die zaken moet de opvolgende leverancier bij het overnemen van het klantenbestand ook het lopende contract en tarieven overnemen. Ook hierna blijft de ACM bij haar standpunt.

Volgens de regels hebben kleinverbruikers recht op betrouwbare energie(levering) tegen een redelijke prijs. Dat is vooral belangrijk als een energieleverancier failliet gaat. De ACM moet hiervoor zorgen en dat heeft de ACM ook in dit geval gedaan. De man ontving energie van DGB en gezien de uitzonderlijke mondiale ontwikkelingen op dat moment waren de tarieven van DGB marktconform en niet onredelijk. Als, zoals in deze zaak, het klantenbestand binnen tien werkdagen is opgekocht dan zeggen de regels niets over het tarief van de te leveren energie. DGB had dus kunnen leveren tegen de oude condities en tarieven maar was dat niet verplicht. Op dit punt is de jurisprudentie nog niet eenduidig. Er zijn tegenovergestelde uitspraken en de hogere rechter heeft zich nog niet uitgesproken.

De regels willen de energielevering aan kleinverbruikers garanderen als hun energieleverancier failliet gaat. Daarmee beschermen zij een eerste levensbehoefte van alle kleinverbruikers. Dat fundamentele belang bewaken en verwezenlijken, vindt de Nationale ombudsman zwaarder wegen dan het belang om bij overname het oude (lagere) tarief te kunnen blijven betalen. Ook speelt mee dat de man volgens dezelfde regels na 30 dagen kon overstappen naar een nieuwe leverancier en dat hij dat in deze zaak ook heeft gedaan.

Conclusie is dat de regels, de rechtspraak en de behoorlijkheid de ACM niet verplichten of zelfs de bevoegdheid geven om de opvolgende leverancier bij het overnemen van het klantenbestand te dwingen energie te leveren tegen de oude condities en prijzen. De ombudsman vindt de klacht ongegrond.