De Nationale ombudsman heeft een brief gestuurd aan Waterschap Amstel, Gooi en Vecht naar aanleiding van klachten over aanslagen van de waterschapsbelasting. Om achterstanden die zijn veroorzaakt door een nieuw computersysteem in te lopen, ontvangen veel burgers voor meerdere jaren aanslagen. De Nationale ombudsman ontvangt klachten van burgers die zeggen te zijn overvallen door de aanslagen en de hoge bedragen die daarmee gepaard gaan. Voor een deel van hen heeft dit grote financiële gevolgen.
In zijn brief attendeert de ombudsman het Waterschap op zijn rapport 'Invorderen vanuit het burgerperspectief', waarin een behoorlijkheidskader voor invorderen is opgesteld. Ook vraagt de ombudsman om scherp te zijn op eventuele problemen en proactief naar burgers toe te gaan. En daarbij oog te hebben voor de persoonlijke situatie en te zoeken naar een passende oplossing indien nodig.
Steeds vaker komen mensen in Nederland in problematische schuldensituaties terecht. De ombudsman wil vanuit zijn rol bijdragen aan het voorkomen van schulden en de bestrijding van armoede. Mede om die reden heeft deze situatie de aandacht van de ombudsman en zal hij de ontwikkelingen nauwgezet volgen.