De CVOM erkent problemen en neemt maatregelen

Brief

Een man dient bij de ombudsman klachten in over de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Het beroep van de man is om mensen te helpen om verkeersboetes aan te vechten. Ook helpt de man burgers op te komen tegen strafbeschikkingen. Tijdens zijn werk ziet de man vaak dezelfde dingen misgaan bij de CVOM. Daarom dient hij hierover klachten in bij de ombudsman.

De klachten gaan over

  • Het overschrijden van de doorzendtermijn (als bedoeld in artikel 11 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften);
  • Het niet (tijdig) verstrekken van het strafdossier na het indienen van verzet tegen een strafbeschikking.

De ombudsman stelt hierover vragen aan de CVOM. De CVOM geeft toe dat de doorzendtermijn wordt overschreden. Ook geeft de CVOM aan hoe dit komt. Een deel van die oorzaken is tijdelijk. Daarnaast laat de CVOM weten welke maatregelen voor verbetering moeten zorgen. De CVOM heeft verder toegegeven dat problemen voorkomen bij het verstrekken van een strafdossier. Ook hier heeft de CVOM maatregelen genomen, zodat dit beter zal gaan.

De ombudsman zal tijdens contacten met de CVOM in de toekomst vragen hoe het staat met de verbeteringen.