Naast de woning van een man wordt een aantal vakantiewoningen gebouwd. Hij vindt dat de gemeente haar wettelijke taken niet goed uitvoert. Zo vind hij de kwaliteit van de omgevingsvergunningen die de gemeente aan de projectontwikkelaar verleent onvoldoende. Volgens de man krijgt hij vaak gelijk in bezwaar en beroep. Hij geeft aan dat het hem veel werk zou schelen als de gemeente het in één keer goed doet. Hij wil dat de Nationale ombudsman gaat toezien op de kwaliteit van vergunningverlening van de gemeente.
Daarnaast is de man ontevreden over de manier waarop de gemeente handhaaft. Hij vindt dat de gemeente niet voldoende toeziet op naleving, en niet goed reageert op zijn meldingen. Ook is hij het er niet mee eens dat de gemeente illegale situaties achteraf legaliseert, in plaats van daadwerkelijk te handhaven. En hij is het niet eens met een contactmaatregel die hem is opgelegd. Hij mag van de gemeente zijn stukken alleen nog maar schriftelijk indienen.
Volgens de ombudsman is het logisch dat de man begaan is met de ontwikkelingen in zijn directe leefomgeving. Hij wijst er terecht op dat de gemeente haar wettelijke taken op zorgvuldige wijze moet uitvoeren. De controle op deze taak is neergelegd bij de rechter en niet bij de Nationale ombudsman. De ombudsman kan dus niet toezien op de kwaliteit van vergunningverlening van een gemeente.
Overheden mogen in bepaalde gevallen contactmaatregelen opleggen aan burgers. Dit kan een overheid alleen doen wanneer een burger met zijn vele berichten buitengewoon veel tijd vergt van een overheid. De overheid moet dit wel op zorgvuldige wijze doen. Het is goed om van te voren een gesprek met de burger te voeren waarin de maatregel wordt uitgelegd. En de maatregel moet daarna schriftelijk worden bevestigd. Daarnaast moet de burger altijd toegang houden tot zijn wettelijke rechten zoals het indienen van een bezwaar of een handhavingsverzoek. In dit geval kan de ombudsman de gemeente volgen in haar contactmaatregel.