Politie mocht crisisdienst inschakelen

Brief

Een man klaagt erover dat de politie de crisisdienst inschakelde nadat hij werd aangehouden. Meneer had geen behoefte aan deze hulpverlening. Hij had daar geen toestemming voor gegeven. Hij vindt dat de politie te makkelijk de crisisdienst inschakelt. Daarbij had hij niet om deze zorg gevraagd, maar gingen de kosten af van zijn eigen risico van zijn zorgverzekering. Meneer is het niet eens met de afwijzing van zijn schadeclaim door de politie.

De Nationale ombudsman kijkt of de politie in dit geval in redelijkheid kon overgaan tot het inschakelen van de crisisdienst. De ombudsman kan een overheidsinstantie zoals de politie niet verplichten om aan iemand een schadevergoeding toe te kennen. De ombudsman kan wel bekijken of de politie het verzoek om schadevergoeding behoorlijk heeft behandeld. Tot slot kijkt de ombudsman of de politie de klacht heeft behandeld volgens de normen van professionele klachtbehandeling.

Uit het onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt dat meneer ten tijde van zijn aanhouding en ook tijdens de voorgeleiding een verwarde indruk maakte.  
Gelet op de omstandigheden zoals uit onderzoek blijkt, vindt de ombudsman het inschakelen van de GGZ in dit geval behoorlijk. Dit deel van de klacht is daarom ongegrond.

Daarnaast vindt de ombudsman dat de politie voldoende heeft toegelicht waarom zij vindt dat de politie niet aansprakelijk is voor de door hem geleden schade. De politie handelde de schadeclaim behoorlijk af.

Wel zag de Nationale ombudsman een verbeterpunt voor de klachtbehandeling door de politie. De politie had de klacht wel moeten behandelen.