Een man is het niet eens met het college van burgemeester en wethouders van Echt-Susteren. Het college stelt dat de burgemeester sociale media als privépersoon gebruikt. En niet als 'burgemeester van de gemeente'. De man had er over geklaagd dat hij als inwoner geen kennis kon nemen van uitingen van 'zijn' burgemeester op sociale media.
Het college kwam tot de conclusie dat de burgemeester zelf zijn bijdragen op sociale media verzorgt en zijn account ook zelf beheert. Uiteraard schrijft hij hier ook over zijn werkzaamheden. Daarmee is het echter nog geen sociale media-account geworden waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Bovendien kan de man voor informatie terecht op de sociale media-accounts van de gemeente.
Tijdens het onderzoek is de Nationale ombudsman nagegaan welke kaders van toepassing zijn. In de 'Handreiking integriteit van politieke ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen' - gewijzigd in maart 2021 - wordt aangegeven dat het belangrijk is afspraken te maken over sociale media. Als politici en bestuurders deze kanalen gebruiken om in gesprek te gaan, kan dat ook risico’s met zich meebrengen. Aanbevolen wordt daarover afspraken te maken. Bijvoorbeeld door alert te blijven bij het mixen van het persoonlijke leven met zakelijke activiteiten. Of realiseren dat internet blijvend is en gegevens altijd vindbaar blijven. En door vast te leggen wat je doet als je de overheid vertegenwoordigt en door niet impulsief te reageren op elk bericht.
De Nationale ombudsman zag dat de burgemeester niet alleen zelf de inhoud en het beheer van zijn account verzorgde, maar zich ook bewust was van de mogelijkheden en risico's. Hij sprak hier regelmatig over met de fractievoorzitters uit de gemeenteraad. De ombudsman was het eens met het standpunt van het college van burgemeester en wethouders van Echt-Susteren dat de burgemeester sociale media als privépersoon gebruikt.