Bekeuring

""

Hebt uw een bekeuring gekregen van de politie, maar u bent het daar niet mee eens? Of u hebt een vraag over de boete die u hebt gekregen. Neem dan contact op met de politie. Komt u er met de politie niet uit? De Nationale ombudsman helpt u graag verder op weg.

Mijn vraag gaat over

  • De informatie op mijn bekeuring klopt niet

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar klopt de informatie niet die daarop staat? Dat is erg vervelend. De bekeuring krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Soms maakt het CJIB een schrijffout in een naam of adres. Het kan ook zijn dat een bekeuring naar de verkeerde persoon wordt gestuurd. Denkt u dat dit het geval is? Dan kunt u bezwaar maken tegen de bekeuring. Dit heet: in beroep gaan. Let goed op dat u dit op tijd doet. In de bekeuring staat vóór welke datum u in beroep kunt gaan. Zeg in uw beroep duidelijk waarom u denkt dat de informatie op de bekeuring niet goed is.

    Stel uw vraag eerst aan het CJIB zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het CJIB? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik ben het niet eens met een bekeuring

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen de bekeuring. Dit heet: in administratief beroep gaan. Let goed op dat u dit op tijd doet. In de bekeuring staat vóór welke datum u in beroep kunt gaan. Ook staat er op welk moment u de bekeuring moet betalen als u bezwaar maakt. Zeg in uw beroep duidelijk waarom u het niet eens bent met de bekeuring. Dit beroep dient u in bij het parket CVOM in Utrecht.

    De bekeuring stuurt het Centraal Justitieel Incasso Bureau (het CJIB) naar u toe. Hebt u vragen over de verzending van de bekeuring? Stel uw vraag eerst aan het CJIB zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het CJIB? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik ben onvriendelijk behandeld door de politie

    Bent u onvriendelijk behandeld door de politie? Dat is erg vervelend. U kunt daarover een klacht indienen bij de politie. Vaak zal de politie contact met u opnemen om de klacht met u te bespreken.

    Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij de politie? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik kan de boete van een bekeuring niet betalen

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar kunt u de boete niet betalen? Dat is erg vervelend, zeker als u net krap bij kas zit. De bekeuring krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U kunt met het CJIB afspreken om uw boete in delen te betalen, in plaats van het hele bedrag in één keer. Ze vragen hiervoor wel informatie van u. Zo moet u een overzicht geven van uw financiële situatie. En u moet laten weten hoeveel geld u per maand voor de boete kunt betalen.

    Stel uw vraag eerst aan het CJIB zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het CJIB? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Mijn beroep is afgewezen en ik ben het er niet mee eens

    Hebt u bezwaar gemaakt tegen uw bekeuring maar heeft het parket CVOM dit afgewezen? Dan kunt u de kantonrechter vragen om naar uw bezwaren te kijken. Daarvoor moet u het bedrag van de bekeuring wel eerst betalen. Dat heet zekerheidstelling. U stuurt dit verzoek naar het parket CVOM. Voordat de officier van justitie uw verzoek doorstuurt naar de rechter, kijkt hij er zelf nog een keer naar. Wijst de officier van justitie uw bezwaren weer af? Dan stuurt hij uw verzoek door. Geeft de officier van justitie u gelijk? Dan zal hij u vragen om uw beroepschrift in te trekken. U krijgt dan het geld dat u al hebt betaald van het CJIB terug. Dit kan wel enige weken duren. 

    Wilt u hier liever eerst advies over vragen? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket. De Nationale ombudsman kan u hierbij niet helpen.

    Duurt het lang voordat het parket CVOM op uw bezwaar reageert? Dien hier dan eerst een klacht over in bij het parket CVOM zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het parket CVOM? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555