De Nationale ombudsman is deels bevoegd om klachten over De Jeugd- & Gezinsbeschermers te behandelen.
Bevoegd: De Nationale ombudsman behandelt klachten over jeugdbescherming, als er sprake is van hulpverlening in een zogenaamd gedwongen kader. Dat wil zeggen dat de hulp van jeugdbescherming niet vrijwillig door u is ingeroepen. Dit is bijvoorbeeld het geval als de rechtbank een ondertoezichtstelling heeft uitgesproken en jeugdbescherming die ondertoezichtstelling uitvoert door het instellen van een gezinsvoogd binnen uw gezin.
Dien een klacht in
Niet bevoegd: De Nationale ombudsman behandelt geen klachten over vrijwillige jeugdbescherming. Dat wil zeggen dat u op eigen initiatief de hulp van jeugdbescherming heeft ingeroepen.
Bureau Jeugdzorg is sinds 1 januari 2015 een nieuwe organisatie (Gecertificeerde Instelling) en in de meeste regio’s heeft het een andere naam zoals bijvoorbeeld “samen veilig” of “jeugdbescherming…”.
Meer informatie over het indienen van een klacht vindt u op de website van De Jeugd- & Gezinsbeschermers.
Hebt u vragen? Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).