Niet serieus genomen door verzekeringsarts van UWV

Op deze pagina

    Column
    Vrouw met blond haar in bloemenveld

    Annemarie* is werkloos en zit in de WW. Het is al vervelend genoeg dat ze werkloos is, maar dan wordt ze ook nog ernstig ziek. Hernia. Een operatie is in haar geval de enige oplossing. Omdat ze een WW-uitkering ontvangt van het UWV, moet ze zich ziek melden bij het UWV. Het UWV begeleidt mensen vervolgens weer bij hun terugkeer naar werk. Annemarie komt daarom, als het weer wat beter met haar gaat, in contact met een medewerker verzuimbeheer, een verzekeringsarts en een re-integratiecoach van het UWV. Maar over de dienstverlening van deze mensen is Annemarie helemaal niet te spreken

    De gesprekken met de verzekeringsarts vindt ze vreselijk. Ze vindt de arts belerend, autoritair, dreigend  en intimiderend. Annemarie voelt zich niet serieus genomen en vindt dat de arts haar behandelt als een nummer. De arts zegt dat ze volgens de statistieken inmiddels 24 uur per week zou moeten kunnen werken. Omdat ze volgens de arts weer in staat is om te werken, wordt haar dossier overgedragen aan een re-integratiecoach van het UWV. Die moet bepalen wat haar belastbaarheid is. Annemarie vindt dat raar. De coach is geen arts en heeft dus geen inzage in haar medisch dossier. Hoe kan hij dan bepalen waartoe zij in staat is? Ze dient een klacht in bij het UWV over de verzekeringsarts en vraagt informatie over wie er medische informatie van haar mag vragen en inzien.

    Het UWV reageert op haar klachten. Legt uit hoe de regels zijn rondom re-integratie en medische gegevens en vindt haar klacht over de arts niet gegrond. Annemarie is het er niet mee eens. Ze laat het UWV weten voortaan gesprekken met medewerkers van het UWV op te gaan nemen, om misverstanden achteraf te voorkomen. Hierop volgt een briefwisseling tussen Annemarie en het UWV. Ze komen er samen niet uit. Gesprekken opnemen mag in ieder geval niet, schrijft het UWV. Annemarie stapt naar de Nationale ombudsman. Misschien kan hij haar helpen?

    De ombudsman neemt contact op met het UWV. Hij is kritisch. Na onderzoek constateert hij dat medewerkers van UWV die niet onder het medisch beroepsgeheim vallen, wel medische gegevens van Annemarie hebben vastgelegd. Dit mag niet. Ook het UWV is zich hiervan bewust en laat de ombudsman weten, dat het UWV gaat kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Over de gang van zaken rond de geluidsopnames is de ombudsman ook kritisch. Het UWV mag niet zonder meer verbieden dat gesprekken worden opgenomen. Uitgangspunt moet volgens de ombudsman zijn dat een gesprek mag worden opgenomen, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn, die hier aan in de weg staan. Het is wel netjes als je dat van te voren ook meldt. Het UWV is gelukkig inmiddels bezig om opname van gesprekken mogelijk te maken. En dan is er nog de manier waarop zij door de arts is behandeld.  De ombudsman begrijpt dat het voor het UWV lastig oordelen is over een gesprek waar verder niemand bij is geweest. Hij vindt wel dat het UWV dat beter aan Annemarie had kunnen uitleggen. Annemarie is blij dat alles is opgehelderd. Nu kan ze verder herstellen en daarna hard op zoek naar een nieuwe baan.

    * Gefingeerde naam
    De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column