Geslaagde mediation

Op deze pagina

    Column

    Als Nationale ombudsman ontvang ik dagelijks klachten in alle soorten en maten over de overheid. Soms klein leed, soms groot. Door al deze klachten loopt één rode draad: mensen komen er met de overheid niet uit en daarom schakelen ze mij in. Als onpartijdige en onafhankelijke partij probeer ik vaak het probleem direct op te lossen. Maar nog mooier is natuurlijk als de betrokkenen zelf tot een oplossing komen. Ook al kost dat soms de nodige tijd…

    Het verhaal van meneer Hamel* is zo'n voorbeeld waar de nodige tijd in is gaan zitten. Bij zijn brief aan mij stuurt hij een dik pak papier mee dat illustratief is voor de tijdsduur van het conflict tussen hem en de gemeente Leusden. Om een goed beeld te krijgen van zijn verhaal nodigt één van mijn medewerkers meneer Hamel uit voor een gesprek. In dat gesprek vertelt meneer Hamel – kunstenaar - over het ontstaan van zijn problemen met de gemeente. In het verleden heeft de gemeente hem vanwege persoonlijke problemen ruimte gegeven om zelfstandig te blijven werken met deels financiële bijstand. Maar met de komst van nieuwe regelgeving is dat veranderd. Meneer Hamel wordt ineens opgeroepen om te gaan werken in de plantsoenendienst. Hij is onthutst, want de gemeente kijkt niet eens naar het achterliggende probleem van zijn situatie. Verschillende gesprekken en vele brieven leiden helaas niet tot een oplossing. En de gemeente gaat slechts globaal in op zijn klachten.

    Wij vragen meneer Hamel wat hij van de Nationale ombudsman verwacht. Hij heeft voorkeur voor bemiddeling. Hij wil graag zelf met de gemeente praten over zijn kwestie en samen komen tot een fatsoenlijke oplossing. De gemeente maakt ons duidelijk dat zij het probleem wel serieus heeft genomen, maar geen uitweg heeft kunnen vinden waarmee zowel meneer Hamel als de gemeente kunnen leven. Kortom, mij lijkt het een geschikte zaak voor mediation, een vorm van bemiddeling. Wij polsen bij de gemeente of zij mediation ook zien zitten. In eerste instantie laat de gemeente weten hier geen vertrouwen in te hebben. Ons nadere voorstel is om in ieder geval een voortraject te starten met een ervaren mediator. Gelukkig overtuigt dat aanbod de gemeente om mediation te proberen om de ontstane impasse te doorbreken. Nadat wij de contacten met de mediator gelegd hebben, stappen wij er tussenuit.

    Onlangs heb ik een bericht van meneer Hamel ontvangen waarin hij ons bedankt voor ons luisterend oor. "Het heeft de nodige tijd in beslag genomen, maar we zijn eruit!", schrijft hij. De afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst tussen hem en de gemeente. Ik hoef niet te weten wat ze hebben afgesproken, maar het doet mij goed dat ze er zonder procedures uit zijn gekomen.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd