Buitenlandse Zaken vaag over visum

Op deze pagina

    Column
    Foto van wachtruimte vliegveld

    Erik* doet al jaren met veel toewijding en plezier vrijwilligerswerk in Afrika. Na een periode in Kenia belandt hij op een school in Uganda. De Ugandese Nija* is zo vriendelijk hem te helpen met de lokale taal, administratie en laat hem kennis maken met de Ugandese cultuur en gewoontes. Eenmaal weer thuis, besluit Erik haar uit te nodigen voor een bezoek aan Nederland. Dit als dank voor haar hulp.

    Nija is erg blij met de uitnodiging en bezoekt de Nederlandse ambassade in Kampale. Daar vraagt ze een visum aan voor een kort toeristisch verblijf in Nederland. Van tevoren heeft ze de website van de ambassade bekeken om de voorwaarden voor zo’n aanvraag na te gaan: Erik moet zich garant verklaren en gegevens over zijn inkomen geven. Daarnaast heeft Nija volgens de site een ‘flight booking’ en een ziektekostenverzekering nodig. Die verzekering hoeft ze pas af te sluiten als ze het visum heeft gekregen, maar als Nija navraag doet bij het ambassadepersoneel krijgt ze de indruk dat ze die maar beter meteen kan regelen. Dat doet ze.

    Erik koopt het vliegticket voor de heen- en terugreis van Uganda naar Amsterdam. Alles is geregeld, nu is het wachten op het visum… En dan volgt een grote teleurstelling voor beiden: Nija krijgt geen visum. Nu de reis niet door kan gaan hebben Erik en Nija voor niets kosten gemaakt. Erik mailt de ambassade. Kan het vliegticket misschien vergoed worden en de ziektekostenverzekering ook? Hij krijgt een reactie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daaruit blijkt dat er een hoop mis is gegaan in de communicatie. Met ‘flight booking’ wordt namelijk niet het kopen van een ticket, maar alleen een vluchtreservering bedoeld. Erik had het ticket helemaal nog niet moeten kopen en krijgt hem dus niet vergoed. Ook het afsluiten van de ziektekostenverzekering had pas moeten gebeuren als Nija een visum had gekregen.

    Erik vraagt mij om hulp. Want blijkbaar is de informatie van de ambassade over de visumaanvraag niet duidelijk. Hij heeft het in ieder geval totaal anders opgevat. Zo had hij ‘flight booking’ opgevat als het kopen van de vliegticket en niet als de reservering ervan. Ik bekijk of de informatie inderdaad te verwarrend is. En wat betreft de term ‘flight booking’ is dat zeker zo. Hiervoor biedt het ministerie excuses aan en verandert de team in ‘airline reservation’. Ook vergoedt ze Erik het ticket. Helaas geldt niet hetzelfde voor de ziektekostenverzekering van Nija. Op de website staat duidelijk dat ze die pas moest afsluiten als het visum binnen was.

    Het is mooi dat Erik zijn geld terug heeft en dat de informatie over de vluchtreservering op de site geen verwarring meer kan opleveren voor andere reizigers. En Erik, die besluit Nija te verrassen met een bezoekje aan Uganda.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd
    De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column