Nationale ombudsman vervolgt campagne om bekendheid te vergroten

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    "Als u een probleem heeft met de óverheid, kan de Nationale ombudsman u helpen." Dat is de boodschap van een televisie- en radiospot van de Nationale ombudsman. In Zuid- en Midden-Nederland begint op 1 mei een publiekscampagne als vervolg op een Postbus 51 campagne die eind vorig jaar is gevoerd. Het doel van de campagnes is om de bekendheid van het instituut Nationale ombudsman te vergroten. Het is immers belangrijk dat mensen de Nationale ombudsman - als ze hem nodig hebben - kunnen vinden en een juist beeld hebben van wat hij voor hen kan betekenen.

    In de dagelijkse praktijk constateert de Nationale ombudsman dat mensen vaak niet weten waarvoor zij hem kunnen inschakelen. Ongeveer een vijfde van de schriftelijke klachten die hij ontvangt, kan hij niet in behandeling nemen omdat ze niet over de overheid gaan. Het is daarnaast voor veel mensen verwarrend, dat er in Nederland meerdere ombudsmannen zijn met heel verschillende werkterreinen.

    De publiekscampagne wordt dit jaar gevoerd is de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht. De campagne is een vervolg op de Postbus 51 campagne van vorig jaar.

    Alleen voor klachten over overheid

    De campagne richt zich op het vergroten van de bekendheid van de Nationale ombudsman. De centrale boodschap van de campagne is dat de Nationale ombudsman alleen klachten behandelt over overheidsinstanties, zoals de politie, de Belastingdienst, het Gak, de Informatiebeheer Groep, ministeries, provincies, waterschappen en - op dit moment - 190 gemeenten*.

    Een televisiespot vormt de kern van de campagne. Daarin vertelt een jonge vrouw temidden van een menigte: "Er kan wel eens iets mis gaan tussen u en de overheid. U krijgt maar geen antwoord op uw brief, u wordt niet behandeld zoals het hoort, en met de overheidsinstelling zelf komt u er maar niet uit. Bel dan de Nationale ombudsman: 0800 - 33 55555. Als u een probleem heeft met de overheid, kan de Nationale ombudsman u helpen."

    Telefoonnummer: 0800 - 33 55555

    In de campagne worden mensen erop gewezen dat zij de Nationale ombudsman kunnen bellen (op een gratis telefoonnummer 0800 - 33 55555) als ze willen weten of de Nationale ombudsman hun klacht kan behandelen. Medewerkers van de ombudsman kunnen dan aan de telefoon direct bepalen of iemand bij de Nationale ombudsman aan het goede adres is. Zo niet, dan kan iemand meteen worden doorverwezen. De Nationale ombudsman hoopt dat daarmee zoveel mogelijk wordt voorkomen dat mensen hem vergeefs schrijven.

    Daarnaast verwijzen de televisie- en radiospots naar de website  en naar een folder, die meer informatie geven over welke klachten de Nationale ombudsman kan behandelen. De folder is onder meer verkrijgbaar bij postkantoor en bibliotheek.

    * Het werkterrein van de Nationale ombudsman is bijna de hele (rijks)overheid, provincies, waterschappen en een groot aantal (190) gemeenten. Gemeenten kunnen er zelf voor kiezen zich aan te sluiten bij de Nationale ombudsman. Een aantal gemeenten heeft een eigen lokale ombudsman.