Maya (niet de echte naam) is een yogalerares en werkt al jaren als ZZP'er aan huis. Ze vindt het fijn om eigen baas te zijn, maar heeft een hekel aan alle administratie. Gelukkig heeft ze daarvoor nu een boekhouder. Die regelt alle administratie en geldzaken van haar bedrijf. Haar boekhouder komt erachter dat Maya al sinds 2014 via een automatische incasso ook de waterschapsbelasting voor haar tante betaalt.

Maya belt gelijk met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Het blijkt dat het HHNK al in 2012 een fout had gemaakt met het betalen van de belasting van Maya en die van haar tante. Haar tante wilde dit in 2014 oplossen. Toen heeft haar tante het rekeningnummer van Maya doorgegeven voor de automatische incasso. Maar daar heeft Maya nooit toestemming voor gegeven en ook geen bericht over gehad. Het HHNK kan toch niet zomaar zonder toestemming geld afschrijven?
Recht op rente
Maya klaagt hierover bij het HHNK. Het HHNK betaalt daarna de teveel betaalde belasting terug. Hoewel Maya daar blij mee is, vindt ze dat het HHNK ook rente over dat bedrag moet betalen. Dat is een paar honderd euro en Maya vindt dat ze daar recht op heeft. Maar daar is het HHNK het niet mee eens.
Ons advies
Maya komt er niet uit en dient bij ons een klacht in over het HHNK. Collega Barend (niet de echte naam) pakt de zaak op en gaat op onderzoek uit. Hij vraagt aan Maya om alle documenten op te sturen en stelt bij het HHNK onder andere vragen over het incassosysteem. Na dat onderzoek zijn we het eens met Maya. De verwisseling met het betalen van belastingen is begonnen door een fout van het HHNK in 2012. En zij hebben daarna zonder haar toestemming geld afgeschreven. We vragen het HHNK daarom om een passende financiële vergoeding.
Excuses, bloemen en geld
Een maand later is er goed nieuws voor Maya. Het HHNK volgt ons advies en betaalt een ruime vergoeding aan haar. Ook biedt het HHNK excuses aan en geeft Maya een bos bloemen en een mooi boek. Verder gaat het HHNK het incassosysteem aanpassen, zodat dit niet nog eens kan gebeuren.
Meedenken met mensen
Ik ben blij dat dit is opgelost. Ik vind dat de overheid meelevend moet zijn als zij een fout maakt. Dat betekent ook dat de overheid minder streng moet zijn als iemand om een vergoeding vraagt. En dat de overheid meedenkt met mensen en haar best doet om samen tot een oplossing te komen. Gelukkig zag het HHNK dat uiteindelijk ook in.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 19 april 2025.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.