Emma (niet de echte naam) en Phil (niet de echte naam) hebben een eigen bedrijf. Ze maken op maat gemaakte meubels voor baby's en opgroeiende kinderen. Die verkopen ze via hun webshop. En als iemand uit de omgeving iets bestelt, bezorgen ze het product ook zelf.

Om de meubels te maken hebben ze verschillende soorten gereedschap en apparaten in hun atelier staan. Ook hebben ze een eigen bus om te kunnen bezorgen. Deze middelen noem je ook wel bedrijfsmiddelen. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die de ondernemer niet gelijk wil verkopen, maar die hij een aantal jaren in de onderneming gebruikt.
Afschrijven bedrijfsmiddelen
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag de ondernemer de kosten niet in één keer van de brutowinst aftrekken. Deze kosten moeten verdeeld worden over een aantal jaar en elk jaar wordt hetzelfde bedrag afgeschreven. Soms kan een ondernemer gebruik maken van willekeurige afschrijving. Dan mag de ondernemer zelf bepalen hoe en wanneer hij een bedrijfsmiddel afschrijft. Dit kan een rentevoordeel opleveren of een voordeel bij het in aanmerking komen voor toeslagen. Emma en Phil hebben een aantal jaar geleden gebruikgemaakt van de mogelijkheid tot willekeurige afschrijving.
Aanslag inkomstenbelasting
Dan valt er in 2023 een brief op de mat. Het is een aanslag inkomstenbelasting van de Belastingdienst. Ze vinden het bedrag zelf wat hoog en vragen hun boekhouder Alex (niet de echte naam) hier naar te kijken.
Alex maakt in juni 2023 bezwaar bij de Belastingdienst namens Emma en Phil. Hij vindt dat de aanslag te hoog is. Maar hij krijgt helaas geen reactie op het bezwaar. Ruim acht maanden later stuurt Alex een herinnering naar de Belastingdienst. En ook nu hoort hij niks.
Geen reactie
Emma besluit in juli 2024 contact op te nemen met de Nationale ombudsman. Onze collega Rosalinde stuurt een bericht aan de Belastingdienst. Ze vraagt om na te gaan of het klopt dat Alex inderdaad nog geen reactie heeft gekregen. Ook vraagt ze de Belastingdienst om alsnog naar het bezwaarschrift te kijken.
Klacht bespreken
Gelukkig worden Emma en Phil kort daarna gebeld door een klachtbehandelaar van de Belastingdienst. Hij biedt allereerst zijn excuses aan voor het te lang niet reageren op het bezwaar. Tijdens het telefoongesprek wordt de klacht besproken en afgerond. Emma en Phil kunnen binnenkort een reactie verwachten op het bezwaar en zijn blij dat ze nu geholpen zijn.
Reageer
Ik vind het belangrijk dat de overheid binnen een redelijke tijd reageert op klachten en bezwaren van burgers. Zij zouden er niet zelf meerdere keren achteraan hoeven gaan.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 8 maart 2025.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.