Vrouw mist extra vergoeding
De vrouw is een kleine zelfstandige. Zij betaalt haar particuliere en haar zakelijke waterschapsbelasting via automatische incasso. Vanaf 2014 wordt er opeens meer ingehouden. Hierover zou zij in 2014 het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) hebben gebeld. Maar hierover komt geen duidelijkheid. In 2023 trekt de vrouw bij het HHNK aan de bel. Dan wordt duidelijk dat het HHNK sinds 2014 de vrouw ook de belasting van haar moeder heeft laten betalen. Dat was nadat de moeder de automatische incasso in 2014 wijzigde. Tot dat moment betaalde de moeder automatisch ook de zakelijke belasting van haar dochter. Dat kwam door een fout van het HHNK in 2012. Toen registreerde het HHNK de moeder als belastingplichtige voor de zakelijke betasting van haar dochter. Het HHNK betaalt alle verkeerd ingehouden bedragen terug aan de vrouw. Het HHNK wil geen extra vergoeding betalen. Dat vindt de vrouw niet juist.
Nationale ombudsman vindt klacht gegrond
Iedereen mag van de overheid verwachten dat die alleen automatisch incasseert met toestemming van de rekeninghouder. Bij het HHNK kon en kan iedere belastingplichtige, per ongeluk of met kwade wil, eenvoudig zelf automatische incasso inregelen van een bankrekeningnummer zonder (controle op) instemming van de rekeninghouder. In dit geval begon alles met een fout van het HHNK in 2012. Hierna heeft HHNK de foute automatische incasso in 2014 laten inregelen, zonder controle en zonder toestemming van de vrouw. Dat is kwalijk. Ook is het zorgelijk. Nog steeds is onduidelijk of het HHNK inmiddels is gelukt deze incassosystematiek te verbeteren. Daarom is het goed dat het HHNK tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman de eerste stappen heeft gezet. De verwachting is dat het onderliggende incassosysteem probleem in de loop van 2025 structureel is opgelost.
Gul bedrag
Als de overheid fouten heeft gemaakt, past het om meelevend en minder streng te kijken naar een aanvraag tot vergoeding. De Nationale ombudsman raadt het HHNK aan om de excuses en de bos bloemen die het aan de vrouw wil aanbieden, meelevend aan te vullen met een gul geldbedrag. Ook vraagt de Nationale ombudsman het HHNK om hem te informeren over de ontwikkelingen in het verbeteringsproces rond het incassoproces.